Mitt I Livet...

Tankarna maler och maler om det ena valet eller det andra...

Kategori: Nio månaders längtan

Det jag vill allra helst, är att kunna uppleva en v a n l i g förlossning där allt går som det ska denna gången utan att behöva uppleva samma hemska situation som förra gången. Fast den garantin finns inte tyvärr. Det är bara min önskan för att kanske "kunna vara med" lite mer nu än innan. Allt blev så hastigt och lustigt. Jag hann inte med liksom. Jag fick inte ha kvar Hanna i min famn så länge eftersom moderkakan inte lossnade utan jag åkte ner på op.
Men om det nu skulle bli att jag får välja kejsarsnitt så kan det bli samma sak igen, att jag inte får ha bebisen hos mig och mysa så som man brukar se alla andra gör. Jag är så rädd för operationer och alla dessa okända människor där man bara ser ett par ögon. Jag skulle så gärna vilja det där... känna att jag verkligen kan föda vaginalt och inte få en massa komplikationer. Hoppas verkligen att mitt blod är bra hela tiden så det inte behövs göras nåt ingrepp på bebisen.
Sökte på "Efter ett kejsarsnitt" och fick fram detta:

Kejsarsnitt är ett stort bukingrepp och vården efteråt sker alltid på BB. Dagen efter kejsarsnittet är oftast jobbigast. Tarmarna står ofta stilla vilket brukar ge ett illamående samt att buken sväller upp. När magen kommer igång och luft går brukar det börja kännas bättre. Vanligen går man hem på den tredje dagen efter ett kejsarsnitt. Det är viktigt att komma ihåg att efter ett kejsarsnitt brukar det gå bra att föda vanligt, vaginalt, nästa gång.


Efter kejsarsnittet "hänger det på en skör tråd" kan man säga, det gäller att vara försiktig med operationssåret. Vi tycker att man fritt får lyfta det nyfödda barnet, men annars gäller max en kaffekanna. Vi rekommenderar att man inte bär hem kassar från affären eller storstädar under den första månaden efter ett kejsarsnitt. Vid nattlig hosta kan det vara en indikation för hostdämpande medel. Är man noga med skötseln läker det oftast fint. 


Det är däremot viktigt att man snabbt kommer upp och rör sig. Det är bättre att man är uppe och går och tar extra smärtstillande än att man blir sängliggande. Anledningen till detta är att kejsarsnitt är en riskfaktor för att få blodpropp. Denna risk ökar starkt om man även blir sängliggande. Om du av någon anledning blir sängliggande kan det vara anledning att ge blodproppsförebyggande medicinering, sk trombosprofylax


De andra stora riskerna efter kejsarsnitt är stor blödning samt infektion. I samband med operationen uppskattas blodförlusten och på andra dagen efter kejsarsnittet mäts alltid blodvärdet. Vi vill att man skall ha minst 100 i blodvärde. Det är sällan man har problem med stor blödning efter hemgången. Om du har det skall du höra av dig. Det är däremot vanligt att man har en blodig flytning, avslag, som kan vara i upp till 6-8 veckor. Om blodvärdet är lågt kan det bli aktuellt med blodtransfusion eller järninjektion.


Infektioner kan däremot ofta komma efter hemgången. Vanligast är att man får en vanlig urinvägsinfektion, i sådana fall hör du av dig till din barnmorska. Feber mer än 37,8 är inte normalt. Är det kombinerat med smärta i nedre delen av buken kan det vara en infektion i livmodern, sk endometrit. Ring till KK akut. Får du feber och har besvär från brösten kan det röra sig om mjölkstockning eller bröstinfektion sk mastit. Du kan då ringa amningsmottagningen eller din barnmorska.


Vid operationen täcks såret med en plastfilm. Denna tar du bort själv på 5:e dagen, helst i samband med dusch. Tänk på att dra det rakt åt sidan. Efter detta hålls såret torrt och rent, duscha dagligen går bra. Numera sys huden oftast med tråd som försvinner av sig själv. Ibland finns det en knut i vardera sidan som kan irritera, dessa kan klippas efter 2 veckor.

(källa http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=189700)

Kommentarer

  • maria säger:

    Önskar av hela mitt hjärta att allt går vägen o att du får din önskan uppfylld..Kram

    2009-08-10 | 22:46:11
  • Josefine säger:

    Tyvärr så tror jag att vi är 2 av dom som inte får problemfria förlossningar, alla mina 3 har varit mardrömmar, (kanske inte själva förlossningen, utan efter Eric och Elias kom ut) den sista värst av alla....

    Din förlossning med Hanna var också hemsk.

    Man kan helt enkelt inte förbereda sig för vad som komma skall, du säger att du är rädd för att föda vanligt för att du är rädd att det kan hända likadant som det gjorde med Hanna....Ja, det k a n hända, men det är inget som varken du eller läkarna kan veta nu.

    Du är ju även rädd för ett kejsarsnitt, och där kan även andra komplikationer uppstå som jag inte vill eller orkar skriva.

    Det jag vill säga är att man kan aldrig bli garanterad en riskfri graviditet/förlossning, MEN det finns bra läkare av alla de sorter som kan ta hand om en, oavsett vilken förlossning det blir.

    Jag vet att jag har lovat att jag ska vara med när du ska föda och jag ska av hela mitt hjärta försöka klara av det, det kommer att vara en stor prövning och jobbigt att bara gå in på förlossningsavdelningen, det blir kanske jag som svimmar istället för Fidde ;-)

    Ta det bara lugnt så tror jag att det går bra.

    Älskar dig syrran!!

    Josefine



    2009-08-11 | 09:12:08

Kommentera inlägget här: