Mitt I Livet...

Undrar om det är detta jag har???

Kategori: Livet från hjärtat...

(-Hittade detta på AltaVista när jag sökte på Kolestas, efter jag sett Riskförlossningar då en tjej hade samma klåda som jag har...) 

Graviditetsklåda


Hepatos

Graviditetsklåda, hepatos, graviditets-hepatos, kolestas - tillståndet har många namn. Internationellt benämns det ICP - Intrahepatic Cholestasis of Pregnancy.

Vid graviditet finns det en speciell typ av generell klåda som är ett specifikt graviditetssyndrom, som vi kallar för graviditetsklåda eller hepatos. Bortsett från stressen på grund av klådan finns det inga risker för mamman men det finns en viss risk för förtidig förlossning och syrgasbrist hos barnet under förlossningen. I dag är riskerna små eftersom det finns behandling att ge.

Klåda kan dessutom bero på allergi, olika hudsjukdomar, eller på leverpåverkan såsom vid infektion (hepatit) eller gallsten.


Vem får graviditetsklåda?

Ungefär 1-1,5 % av alla gravida får denna speciella form av klåda. Av dessa insjuknar de flesta (65%) i sista tredjedelen (trimestern) av graviditeten. Cirka 10% får tillståndet redan i första trimestern.

Om du haft hepatos under en graviditet är det 50% risk att du får det under en kommande graviditet. Man har funnit en ärftlig benägenhet att få hepatos.

Hur ter sig klådan?

Klådan finns ofta både på buken, armar och ben - typiskt är klåda i handflator och på fotsulor.

Klådan kan vara mycket plågsam, den är djup, stickande och brännande och har en tendens att vara värst på nätterna.
(-Jo DET märker jag!!!)
Den är inte förenad med utslag men du kan få rivmärken efter allt kliande. (-Mm, och fula vita fläckar så man kan tro att jag börjar få Vitiligo som MJ!!!)

Klådan kan förbättras något under de tre sista veckorna före beräknad förlossning - och den försvinner omedelbart efter förlossningen!


Vad beror klådan på?

Det är de förhöjda graviditetshormonerna som orsakar en påverkan av levern. Det förklarar också att mammor som väntar tvillingar får graviditetsklåda 5 gånger så ofta som de som bara har ett barn i magen. Graviditetshormonerna bryts ner i levern till gallsyror och på grund av ärftliga faktorer transporteras dessa inte bort på normalt sätt. Mängden av gallsyror i blodet ökar och dessa lagras i underhuden och ger upphov till klåda. Symtomen försvinner omedelbart vid förlossningen när graviditetshormonerna sjunker. (-Det tackar jag för!)


Vad gör man på mödravården?

Utbredningen av klådan och avsaknaden av utslag är typisk för graviditetsklåda men man måste ändå utesluta andra anledningar som allergi, leversjukdom eller hudsjukdom innan man ställer diagnosen.

Barnmorskan kan stödja dig i din besvärliga situation, ge dig råd och om så behövs klådstillande medel.

Man följer också tillståndets svårighetsgrad genom att ta prov för att bedöma dina levervärden och man tar prov på halten av gallsyror i ditt blod. Det är det senare, plus eventuell förekomst av förhöjt bilirubin i blodet som är de prov som kan ge en uppfattning av allvarlighetsgraden och om det finns några risker för ditt barn. (-Mina värden var bra allihop så det beror inte på nåt ovanligt tillstånd!)

Finns det några risker för mig eller barnet?

Det finns en viss risk att du drabbas av tillfälliga psykiska problem på grund av den envisa klådan men det finns inga risker för kvarstående problem. Inte heller finns det någon risk för kroppsliga sjukdomar.

Förtidig förlossning kan bli ett problem för ditt barn om det sker tidigt i graviditeten, före 33 fullgångna graviditetsveckor. Det finns en ökad risk för syrebrist under förlossningen - en risk som i sin tur ökar behovet av att förlösa med kejsarsnitt.
(- Just nu är jag i vecka 29, funderar på om jag ska föda vaginalt eller ta det genom ett kejsarsnitt... men här verkar ju det sista alternativet vara bäst...)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: