Mitt I Livet...

Snart dags för den tradiga julamaden...

Kategori: Livet från hjärtat...

Ja jag tycker verkligen att den är det.
Julmaten är tradig.
Hade man inte haft så mycket att välja mellan så hade nog magen mått bra efteråt.
Jag menar, vad lägger man upp på fatet?
Allting är ju gott var för sig, men man äter ju aldrig allting på bordet var för sig.
Det hade tagit alldeles för lång tid.
Nää man tar gaffeln och blandar hejvilt köddabullar, prinsakörvar, Jansson, äggahalvor, rödbetssallad och kanske nån sillabit och sköljer ner möget med julmust eller öl.
Men eftersom man är så hungrig och det luktar godare än det är så, ja...
Vad smakar det???
Ehh... en traditionell julig geggamojja, men mest julmust eftersom det är det man stoppar i munnen sist.
En skiva julaskinka på en grov macka med grovmalen senap smakar allra bäst.
Och REVBEN!!! - om köttet är så väl tillagat att det ramlar av benen!!!!!
  

Jag tycker det är intressant att höra hur andra firar julafton, när och vad de brukar äta eller göra.
När jag o syster bodde hemma (ett antal år sen) så satte vi ut ett fat med gröt till Tomten och varsin röd stövel utanför dörren på lilljulafton precis innan vi skulle lägga oss, som nissarna skulle lägga en morgonjulklapp i.
Man var alltid lika glad när dörren öppnades morgonen efter och det låg nåt i stövlarna!! 
   

På Julaftonsförmiddagen
åt vi lunch - kokt potatis, lutfisk (inte jag o Jossa), senapssås och gröna ärtor.
Pappa satt alltid och krossade sönder senapskornen för hand i en mortel där ett stort klot rullade sönder kornen. Han rullade o rullade tills ögonen och näsan rann av den starka ångan.
Jag kan fortfarande känna hur det luktar senap när jag beskriver det!!!  
Till detta drack vi julmust ur benvita muggar där handtagen var en C-formad tomte.

Klockan 14 trippade gästerna in.
Då var det dags att dricka glögg o äda pibbakagor.
En timme senare satte alla sig förväntansfullt i soffan och väntade på KALLE.
Kalle Ankas Jul med ARNE WEISE
 (absolut bäst i rutan på julafton) började då!!!
Ett avsnitt hatade jag allra mest, var när det visades ROBIN HOOD då han ligger i sin säng och sover med tummen i munnen...
Jag blev alltid hånad och påmind där - för jag sög också på tummen när jag var liten.
"- Åhh titta där... där är ju Jennie.... mohahahaha!!!"
Mmmm, det var jätteroligt... typ - INTE ALLS!!!
 
 
Vid 17-tiden var det dags för maten.
Jag åt skinka, ägg, löksill, rödbetssallad, köttbullar, prinskorv, revben, brunkål, och drack julmust.
Till efterrätt, eller det var nog lite senare när maten lagt sig, serverades det gröt och saftsås.
Jag tyckte bäst om RIS A´LA MALTA när det fanns, men oftast blev det bara gröt...

Höjdpunkten var såklart när Tomten kom!!!
Jag o syrran stod i soffan med ansiktet mot rutan med letande ögon efter en rödklädd gubbe med en stor mage, vitt skägg och en brun säck på ryggen...
Men den där taskiga Tomten kom ju alltid precis när pappa skulle ut o köpa tidningen så han fick ju aaaaaldrig se när han delade ut julklapparna!!!

En sak jag funderade på, var om inte mamma tyckte att förhållandet mellan henne och herr Tomte var liiite väl konstigt! Hur i jisse namn kunde de hålla ihop så många år som "ett smygande par" med att bara nöja sig med att träffas och få EN PUSS OM ÅRET?????
Jag har absolut ingen aning...
Men det bästa av allt är, att de fortfarande träffas och pussas en gång om året
!!!!!!




Kommentarer

  • Josefine säger:

    Hahahahaha....fan vad jag skrattade när jag läste detta, och allra mest det i slutet!!!!

    Jag säger som mamma, du skulle ta över jobbet på kristianstadsbladet som skribent, då hade jag definitivt blivit en abonnent :-)

    Kramis julgranis!!!!

    2009-12-11 | 13:31:55
  • Agneta säger:

    OHHHHHH VAD DET ÄR ROLIGT ATT LÄSA DINA KÅSERIER!!! Kram älskar er...

    2009-12-11 | 17:39:36
    Bloggadress: http://ams.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här: