Mitt I Livet...

Jag måste skriva, för min egen skull...

Kategori: Nio månaders längtan

Denna gången känns det inte alls lika spännande och intressant att skriva anteckningar om vad som händer varje gång man upplever nåt nytt med det lilla livet som finns i min mage nu. det som ska vara en härlig start - är inte alls så härlig. Men nu känner jag mig nästan lite tvingad att ändå göra det mot min vilja för att jag inte ska behöva ångra att jag inte skev nånting som egentligen kan vara viktiga meningar för mig, senare i livet...

Varje morgon "ser" jag hur magen blivit större, eller så tror jag mig tycka det själv, iallafall innan jag varit på toa.

Känner jag ingenting på en lång stund, så ligger jag och undrar varför det inte känns nåt men försöker buffa på magen om i fall att. Ibland så känns det fortfarande ingenting och så kan det vara. Då tänker jag att knytet sover och vem rör sig då? Eller så vet jag ju att allting kan hända att det kan faktiskt gå fel, och då är det inte menat positivt för oss denna gången. 
Som tur är kan jag ändå känna en liten glädje med det som känns inne i magen när jag får gensvar genom en ynka buff eller ett litet fladdrande på att det fortfarande finns liv där inne och som vill växa sig starkare för varje dag som går.
Samtidigt är det så jävla svårt och jobbigt att försöka vara så där "riktigt" sprudlande glad som man var förra gången.
Det blir liksom generande känslor och på samma gång dom jag vill berätta om varje otrolig sak som händer, så vill jag knipa käft och bara få det överstökat. Tänk hur traumatiska händelser kan förändra en människas tänkande så här...

Jag vet att både jag o Fidde behöver glädjas denna gången också, lika mycket som Hanna gör redan nu på hennes egna sätt genom att säga godmorgon och godnatt till bebisen varje dag och ge min mage en sån härlig kram och puss. 
Hon sjunger ibland med sitt huvud på magen och säger att bebisen hör hennes sånger och kommer känna igen dom sen när den kommit ut. Det är sådana härliga stunder just då som man bara njuter av att få se...
Men Fidde däremot...
Min älskade man...
Han har säkert lika svårt att känna den glädjen vi kände och delade tillsammans när vi väntade Hanna.
Jag vet att det är jättejobbigt för honom med att kunna visa vad han verkligen känner även ifall jag innerst inne vet att han är lite glad iallafall. Det är så det är och det är så det kommer vara hela graviditeten och jag är säker på att det kommer även fortsätta en lång tid efteråt också. Man är ju rädd för att det ska gå fel och det kan det göra precis i vilken sekund som helst. Men på nåt konstigt sätt känner jag liksom en "förberedelse" på det nu än förra gången. Och det en typisk sak som hjärnan tänker på omedvetet, men som hur mycket jag än vill, kan jag inte ta bort den tanken. 

Nu är jag i vecka 20+1 och jag känner hur bebisen gör sig märkbar med sina tydliga rörelser som kan ses på morgonen eller på sena kvällen och jag ÄR glad för att känna det. Jag ÄR verkligen det... Här hemma i huset!!!


 



Kommentarer

  • Josefine säger:

    Att det är en svår och jobbig situation är ju förståenligt....

    Jag kan tyvärr inte heller ändra på mitt sätt då det är psykiskt, för då hade jag tagit bort all mitt vrede, ilska och ångest....hade jag även kunnat skulle jag ha skruvat tillbaka tiden 1 år, men det går inte.

    Även om jag inte säger eller frågar nåt om er bäbis så vet du vad jag tycker. Jag tycker ju inte om att se gravida tjejer, har ju inte ens klarat av att se en bäbis än....detta som händer är ju som terapi för mig, det tar tid men jag vet att jag kommer att hålla om er lilla bebis den dagen hon eller han föds....

    Älskar dig/Josefine

    2009-06-09 | 10:13:56
    Bloggadress: http://ericeliasemma.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Jag... vet inte vad jag ska skriva... det är en jobbig situation just nu där jag måste lära mig att tycka om och kunna glädjas åt vad vi väntar på. Fast jag inte vill så tänker jag hela tiden på Emma och hur det har varit för dig med alla dina känslor när du hade henne i magen. Alla buffar hon gav dig och allt som kändes så rätt till en början och även i slutet. Men de sista timmarna under natten måste varit de värsta som någonsin kunde hända, så därför kan jag inte vara glad över att bara gå o vänta på att tiden ska gå för jag vet ju vad som kan hända...

    Jag älskar dig så otroligt mycket och hoppas verkligen att du kan vara ett sånt fantastiskt stöd för mig o Fidde när det väl är dags, du vet ju hur rädd och orolig jag är, men det får tiden och dina känslor just då avgöra...

    Kramis bananis!!!

    2009-06-09 | 12:11:06

Kommentera inlägget här: