Mitt I Livet...

Rena rama kinesiskan...

Kategori: Livet från hjärtat...

Alltså alla dessa "nya" ord som ploppar upp hela tiden nu när man blivit husägare.
Jag fattar inte ett göta vad de betyder och sen är det lätt att blanda ihop orden när man ska fråga vad det betyder.
Ta till exempel dessa ord ------ och vad jag uppfattar/tror de betyder.
Och ja... ni får skratta... NI SOM BOR I HUS OCH REDAN FÖRSTÅR ORDEN!!!!!!
Besserwisser!!!

Taxeringsvärde-------vet inte, eller det man köpt huset för???
Topplån------------------man ska betala av så fort som möjligt...
Bottenlån----------------kan betalas av på längre tid...
Värderingspris--------vad huset är värderat till...
Amortering-------------ingen aning...eller jo....nej...
Köpeskilling------------vad säljarna ville sälja det för, men fick det vi gav, och så är det mellanskillnaden, ha ha ha...


Alla dessa försäkringar vad man ska ha, var man ska ha det, vad ska ingå, försäkring om den som har fast jobb blir arbetslös, livförsäkring om den ene dör och vad den andre har kvar att betala m.m.m...m.m...
Det känns som att man står mitt i en ordlista där alla de svenska orden står på kinesiska....
Ganska jobbigt med andra ord.
Jag erkänner frivilligt:
Jag är trög när det gäller sånt här nytt man aldrig känts vid innan.
Får jag det förklarat så måste jag skriva upp det för att det ska fastna bättre.
Det var likadant i skolan på de flesta ämnena och jag erkänner att jag har lättare att lära mig om jag gör på det viset.
Alla lär sig olika fort - och jag är en av de som lär sig mindre fort, typ.
Men en förklaring kan vara den att jag är en TÄNKARE och vill gärna undersöka, analysera, fundera och nästan dissikera svaret om varför det är så när det kanske hade kunnat vara på ett annat sätt som egentligen är enklare...
Eller också är det mer invecklat och helt oacceptabelt som svar för ibland kan det till och med vara ologiskt.
Såna svar och fakta kan jag reta mig på riktigt ordentligt.
Jag kan inte hjälpa det men sån är jag och tror att jag alltid kommer vara det.
Ibland kan det vara till en fördel - och ibland till en nackdel.
Det får man ta då det kommer.
Jag får ofta höra: 
"Analysera inte det nu utan bara acceptera det och gå vidare!"
Men jag......   
Hrrrm...
Nej.
Okej.
Ni får som ni vill.
Tills nästa idiotiska svar.
Då kommer mina grundliga motfrågor smygande.... 

  


HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!








Kommentarer

  • Agneta säger:

    Ja du älskade dotter... det är en djungel av konstiga ord... och fast jag är i denna äldre!!! ålder ...så kan orddjungeln vara kryptisk!!! Det finns fortfarande frågetecken även för mig...Men man behöver inte fundera mer än nödvändigt... allt löper automatiskt... förhoppningsvis!!! Så don´t care, just goooooooooo!!!! Jag älskar dig!!! kram/mamma

    2009-05-16 | 19:43:00
    Bloggadress: http://www.ams.bloggagratis.se
  • Josefine säger:

    Haha, ja jag visste inte heller så mycket den dagen vi skulle skriva på vårt lån, då helt plötsligt blev vi 26.000 kr fattigare för det fanns nåt som heter LAGFART....hmmmm, jaha då hade man nästan 30.000kr, mindre kvar av de resterande pengarna vi lånade....

    Men låt bankmannen sköta det, han kan ju det som tur är.

    Kram Syrran

    2009-05-17 | 19:51:20

Kommentera inlägget här: