Mitt I Livet...

En dag vi aldrig glömmer!!!

Kategori: Livet från hjärtat...

Dagen hade äntligen kommit då vi skulle åka till ULLARED och STORHANDLA.
Mobilernas alarm var ställda på 03.30 och jag gick upp meddetsamma.
Fast vi la oss så pass sent igår och bara sov ca 4 timmar var jag knappt trött när alarmet satte igång.
Kanske inte så konstigt eftersom vi skulle shoppa, haha.
Vi körde 04.06 och beräknade vara framme vid 06.30.
Det var beckmörkt och inga gatlampor lyste upp vägen så långt ögat nådde.
Knappt hade vi hunnit till Hässleholm och då står det två stycken POLISBILAR parkerade på en P-plats.
Den ena bilen hade blåljusen påslagna - men det satt ingen människa i bilen.
De var kanske på jakt efter någon eller något inne i skogen???
Jag sa till Fidde att jag tycker inte om när man inte ser vägen på långt håll och att han inte skulle köra i 100 fast man fick, så vi höll mellan 85-90km/h.

Rätt som det var skrek Fidde:
"-VAD FAAAAN???" och panikbromsade...
I samma ögonblick får jag för mig att jag ser en man stå mitt i vägen med en brun rock på sig, som vill bli överkörd eller nåt. Jag kommer bara ihåg att jag skrek rätt ut "-NEEEEEEEEJ!!!" och kanske nåt annat med, samtidigt hann jag tänka så mycket på när vi körde av vägen på julafton i fjol och vilken tur vi hade då.
Två sekunder senare insåg jag att det var en ÄLG som stod på vägen!!!!
När bilen stod stilla och dog av den kraftiga inbromsningen, stod älgen kvar mitt framför vår bil och tittade på oss genom framrutan. Jag blev så chockad och kommer bara ihåg att jag såg älgens gigantiska kropp som täckte framrutan. Jag såg inte huvudet eller benen. Bara denna bruna, jävla enormt stora pälsklädda kropp som var precis framme vid motorhuven!!!! 
Fidde sa att när han startade bilen, kändes det som att han bara rullade ca två cm och att han rörde vid älgens ben för det tog stopp liksom, då började älgen röra på sig och för att sen gå vidare ner till höger in i skogen......  

Fidde körde nervöst vidare med mig som darrade, svettades, skakade, hulkade, och grät om vartannat i säkert en kvart av ren chock. Alla hemska bilder på hur det har slutat med älgkrockar man sett i tidningar, läst om och sett på tv dök upp i huvudet. Tänkte på den obehagliga känslan jag fick på morgonen när vi började köra - att det kommer hända nåt hemskt när vi kör... Tänkte att jag var så tacksam för att Hanna o Filip var i tryggt förvar hos älskade syster, vi hade sagt hejdå, att vi älskar dom, pussat och gett dom en kram...

När jag väl sansat mig och lugnat ner mig började vi prata om vad som egentligen hände. Vi fattade ju ingenting. Vi körde på en mörk väg med helljus. Inga mötande bilar. Ingen bil bakom som tur var. Sen såg vi nåt stort mitt på vägen. Eller ÖGONEN såg nåt - men hjärnan uppfattade inte vad det var, förrän sekunden senare.
Älgen måste ha stått mitt i vägen, alltså på mittlinjen med huvudet i körriktningen eftersom vi inte såg varken reflexerna i ögonen eller benen...
Sen när vi kom mot den - måste den ha vänt sig om mot oss och ställt sig på tvären helt stilla...

Jag kan säga att jag är jävligt tacksam att Fidde fick bromsarna lagade förra veckan!!!!!


Tidigare har jag fått höra att jag har den starkaste skyddsängeln man kan ha (Jesus mamma - Maria) som vakar över mig så ingenting händer, och jag tror verkligen på att det är sant. Så otäcka händelser jag o Fidde varit med om inom ett år som under två gånger kunde ha slutat i katastrof... Dikeskrocken i fjol och så nu detta med älgen.

Mycket ska man vara med om i sitt liv!!!!!!

1.gif

Vi kom fram tillslut och fick stå i kö 20 minuter och det var inte så farligt.
Barnavdelningen avklarades allra först.
Där hittade vi en jäkla massa kläder till både Hanna och Filip.
leksaksavdelningen hittade Fidde hur mycket spel som helst, både till vuxna och till barnen.
Sen ville han ner o kolla på grejor till huset och jag pinnade iväg till damernas!!!
Julavdelningen gick vi snabbt genom...

Detta köpte vi till Filip:
Dregellapp-skedar-haklapp-nappar-bodys-pyjamaser-raggsockor-joggingbyxor-jeans-hoodtröja-pipmugg-nappflaska.

Till Hanna:
Dockkläder-leksaker-jackor-leggings-tröjor-kjolar-strumpor-toppar-trosor-vantar-halsdukar-mössa-raggsockor-strumpbyxor.

Till mig:
Bh-trosor-leggings-sovtröjor-ärmlös kofta-oversizeskjorta-kappa-scarfes.

Till Fidde:
Strumpor-kallingar-jeans-fodrad hoodjacka-tshirts-parkas-handskar.

Övrigt:
Tavlor-ljus-bilruteskydd-pappersjulstjärnor-spikmatta-bitsset-påslakan-handdukar-servetter-fryspåsar-förvaringsburkar-julpapper-bakformar-kort-badsvamp-ramar-spel-leksaker-blommor-vas-julmust-tomtebloss-julgranskulor-deo-flaskställ-fönsterputs.

 
Så lätt flyger tio laxar bort på 10 timmar!!!!!
Men det var ju det jag skrev igår, att man kommer alltid hem med det tredubbla av vad man skrivit upp!!!


 

Kommentarer

  • Görel säger:

    -Jo, nog flyger pengarna i Ullared..

    Jag puttade på ett rådjur häromkvällen och fick ringa polisen. Jägaren fick leta skadat rådjur...

    Jäkla djur.....Tur inget hände.

    Nu vill jag till Jennie för att lära "bloggvarianter"

    2009-11-29 | 10:44:18
    Bloggadress: http://lyckansmamma.blogg.se/
  • Agneta säger:

    Ja det är tur att man inte vet något om VAD som ska hända... och jag tror verkligen på, att DIN SKYDDSÄNGEL alltid kommer att skydda er!!! kram älskar er.

    2009-11-29 | 11:53:38
    Bloggadress: http://ams.bloggagratis.se
  • Maria säger:

    Gud så hemskt..O vilken tur ni hade..igen..Grymt stora djur de där..oxå vatt såå nära..Drömde mardrömmar om de gigantiska älghuvud som stirra på en:( Tur de gick bra iaf...Kram

    2009-11-29 | 17:23:21
  • Josefine säger:

    Usch ja, en krock med en älg är inget att leka med. Krockar man med en älg och den landar på biltaket så är man inte så kaxig, man är ingenting faktiskt....dom är ganska stora och väger väldigt mycket. Tur att allt gick bra :-) (L)

    Din skyddsängel är med dig överallt....

    Kram Jossan

    2009-11-30 | 10:15:52

Kommentera inlägget här: