Mitt I Livet...

Felicia-besöket!!!

Kategori: Nio månaders längtan

Jag o Fidde körde o lämnade Hanna på dagis i morse och sen åkte vi vidare in till sjukhuset. Vi skulle på samtal med en "kurator" och prata om inför förlossningen. Hon frågade hur jag kände och vad jag tänkte på. Det var en hel del kan jag tala om... Jag berättade att det enda jag vet som både jag Fidde är säkra på, var att vi båda ville att syrran ska vara med. Jag tänkte på hur jävla jobbigt det kommer bli för båda två och berättade vad som hänt henne för ett år sen. Kuratorn tyckte att det var starkt gjort att hon vill och försöker vara med så mycket hon orkar.  Att hon kommer vara där för min och Fiddes skull. Det starkaste och bästa stödet vi kommer få - är av henne. Fidde sa att han var jävligt tacksam att hon var med när Hanna föddes och att han skulle nog inte klara det så bra annars, så det betyder jättemycket att hon verkligen vill ställa upp denna gången också. 

 

Jag skulle skriva ner allt jag tänkte på och sen ta med mitt förlossningsbrev in den dagen jag ska dit så alla som kommer beröras av mig och i min omgivning, ska veta vad jag vill och känner inför förlossningen. Så nu har jag skrivit ner lite av vad jag är mest rädd för, känner oro eller nervositet för, vilka olika bedövningsmetoder jag vill ha, någon jag inte vill träffa, hrm... m.m. På ett sätt var det svårt att komma på nåt, sen å andra sidan är det egentligen ganska mycket som jag tänker på som jag känner är absolut det viktigaste för mig den dagen. Men det kommer väl undertiden kan jag tro.

Kommentarer

  • Josefine säger:

    Älskar Er!!

    Jossan

    2009-09-18 | 13:43:50
  • Maria säger:

    Mmm starkt av din syster..Tror/vet hon fixar de..Tror de e dags att gå vidare i sorgarbetet..Önskar dig,din syster, Fidde all lycka..O all lycka me den lille nya bebben..Kram o tankar

    2009-09-19 | 10:14:21
  • Josefine säger:

    Till Maria!!

    Vet du vad Maria....

    Jag går vidare med mitt sorgarbete hela tiden sen Emma dog, att säga att det är dags att gå vidare i ett sorgarbete....förstår faktiskt inte hur du överhuvudtaget menar eller hur du kan skriva så. Jag GÅR vidare, hade jag inte gjort så som jag och vår familj har gjort så hade jag fastnat, kanske inte suttit här där jag gör idag, men nu, nu går jag vidare, jag är glad, skrattar, kan se gravida tjejor, kan höra bebisar utan (ibland) att må dåligt.

    Den som aldrig har förlorat sitt barn kan ALDRIG säga hur eller vad man ska göra. Min psykolog tycker att jag/vi har gjort det absilut rätta med att tex prata, titta på foton och skriva om våra känslor om Emma eller hur vi mår så mycket vi vill.

    Blev faktiskt lite irriterad när Du hade sagt till Jennie att vi inte ska "älta det här med Emma"....Emma är min dotter oavsett om hon är 1, 16 eller 50 år och vill jag skriva om henne så gör jag det för jag går vidare och mår bättre för varje dag.



    Hade gärna velat ha ett bra svar hur du menar att jag ska gå vidare i mitt sorgarbete....

    Annars ska man definitivt inte säga nåt.



    MVH Josefine, Mamma till 2 underbara pojkar och världens vackraste flickängel <3

    2009-09-19 | 18:28:45
  • Jennie säger:

    Men Maria... det är ju precis det vi gör, går vidare. Genom att prata med varandra så mycket som vi gör om deras lilla Emma som tyvärr inte finns hos oss, men som fortfarande är - och alltid kommer vara deras barn. Hur menar Du att gå vidare om vi inte fortsätter att göra som vi gör? Det är ju precis så här alla psykologer, kuratorer m.m vill att man ska göra. Prata. Prata så mycket som möjligt om det som har hänt. Har man en gång varit med om en bilolycka så vill dom ju att man ska sätta sig i en bil så fort som möjligt. Inte fega ur för en traumatisk upplevelse. Vi pratar ju om allt om Emma, från Jossas känslor och minnen när Emma låg i magen, den sorgliga förlossningen, hur begravningen var, alla som var där, ja precis allt. Man kan aldrig gå vidare med något hemskt man upplevt och varit med om - om man inte kan prata om händelsen. Hade inte vi pratat och "ältat" detta så pass mycket som vi har gjort och kommer att fortsätta med så tror inte jag att vi hade kunnat nämna "EMMA" överhuvudtaget utan att bli ledsna och inte kunna säga nåt.



    Du vet vad jag har sagt innan om Emma och hur vi gör i vår familj - vi pratar om allt som hänt, roligt eller hemskt, det spelar ingen roll. Vi gör så här - just för att kunna gå vidare!!!

    2009-09-19 | 18:46:59
  • Josefine säger:

    Tack Syster min, älskar dig så mycket!!!!

    2009-09-19 | 19:12:52
  • Jennie säger:

    Älskar Dig också Jossa och är så glad att vi KAN och ORKAR prata med varandra om sånt som är jobbigt. Det finns inte många som är som vi...



    Kram syrran...

    2009-09-19 | 20:18:02
  • Maria säger:

    Ledsen om ja sårat nån..inte min mening...Aldrig mist ett barn...men haft såå mkt annan sorg i mitt liv...Ska inte lägga mig mer i ert sorgarbete..Ni gör va som känn bäst för er...Än en ggr jätteledesen om ja sårat:((Kram

    2009-09-20 | 15:06:20
  • Jennie säger:

    Maria, det är helt okej, och jag hoppas att Du inte är sur eller besviken på att vi talade om hur och vad vi kände med Ditt inlägg??? Jag vet hur mycket skit och strul Du tyvärr varit med om i Ditt liv och jag tror att det bästa för Dig, hade varit om Du också hade haft någon att prata med. Någon som Du inte känner. Det är såå svårt och jobbigt att ha en sak inom sig som tynger, för rätt som det är orkar man inte bära på det längre och då "rinner bägaren över" och det är kanske för sent att vilja eller kunna berätta då. Jag har svårt för att förstå hur Du kan och orkar gå vidare med allt jobbigt Du varit med om... det måste vara otroligt tungt för Dig??? Jag är glad över att Du pratat och talat om en del för mig, för jag är en som Du verkligen kan lita på och känna Dig trygg att berätta såna saker för!!! Jag hoppas verkligen att Du och Pa håller ihop för Ni känns som "säkra kort" som kommer satsa på varandra. Vad är mest viktigt i ett förhållande då, om inte tillit och rent ut sagt "ett helvetes stort förtroende"??? Det går aldrig att bygga upp ett förhållande om man inte kan lita på eller kunna känna sig trygg hos varandra och veta att man har den andres fulla stöd...



    Ha det så bra och så hoppas jag att vi ses snart igen.

    Kanske innan vi fått tillökning???



    Kram Jennie!!!

    2009-09-20 | 20:25:48
  • Maria säger:

    Tack!!!Tårarna rinner ner för mina kinder..Vatt såå rädd o ledsen att ja "pajat" de mellan oss:(( Kanske ja utryckt mig klumpigt men menar bara väl..Än en ggr tusen förlåt till dig Jossan o till dig Jennie...Känns bra o prata om allt o inget när vi träffas..O vill du ska veta att du kan lita på mig oxå...Hur ja orkar?? Har 2 fina underbara barn som behöver mig o en syster som säger att hon gått under utan mig o mitt stöd..Mina underbara föräldrar..Mina vänner..O inte minst min äskade Pa..Vill ha han av hela mitt hjärta men som du vet många o mkt hinder på vägen..Så njuter av de få stunder vi får tillsammans...Klart ja vill träffas igen..snart...Många kramar o tankar

    2009-09-21 | 20:43:42

Kommentera inlägget här: