Mitt I Livet...

Tillväxtultraljud i vecka 36+1

Kategori: Nio månaders längtan



Vi var på ul i eftermiddags för jag ville ha en "preliminäruppgift" på vad bebisen kunde tänkas väga nu i denna veckan. Snacka om att jag blev förvånad när jag skulle få sån där gelé på magen. Jag vek ner byxkanten där jag brukar, typ till Venusberget. Då grabbade hon tag i både trosan och byxan och drog ner ännu mer och det kändes som att jag låg o visade hela fitterian!!!!! Fasen vad pinsamt... Jag såg i ögonvrån hur Hanna tittade på mig och sen sa hon att hon ville hålla mig i handen.
  
Huvudet låg nere i passagen och sen följde ryggen utåt på min högra sida.
Man såg ansiktets profil och kunde se näsvingen, läpparna och ögonen hur tydligt som helst - sa hon!!!
Jag såg bara en massa suddiga saker...
Gott om f-vatten var där med till henom att simma runt i.
Hon mätte lårben, huvud, arm och mage och sen räknade hon ut ca vikten på det hon fick fram.

Innan vi gick in i rummet gissade Fidde på 2100 g och jag på 3300 g.

När vi fick veta vad bebisen vägde, låg den exakt mittemellan - 3135 g!!!
Nu var kurvan över medel men hade den legat på medel skulle vikten ligga på 2700 g.
Varje vecka framöver går bebisen upp mellan 200-400 g / vecka.

Vi fick reda på att man får inte ha med sig barn in på sjukhuset överhuvudtaget, om det inte är barnet som är sjukt såklart. Men på BB får inte Hanna se bebisen (och ingen annan heller förutom pappan,) utan det får bli när vi kommit hem. Allt för smittorisken med latent virus som kan finnas på dagis.


Kommentarer

  • Josefine säger:

    När vi var på UL i samma vecka med Emma vägde hon 2800 ca, och hon vägde 4325 5 veckor senare....

    Så jag tror att denna kommer att ligga på runt 4500 som jag sa innan....

    Sen samtidigt skiter jag i vikten, finns så mycket annat som oroar mig, tyvärr.



    På ett eller annat sätt kommer ju bebisen ut, har aldrig hört om någon bebis som inte gjort det ;-)

    Mohahahahahaaaa....



    Kramis apelsinis!!!!

    2009-09-28 | 19:44:53
  • Jennie säger:

    Ja jag gissar ju redan på runt 4700 g när den väl kommer ut. Så länge det blir under 5 kilo så är jag tacksam...



    Nä jag har heller aldrig hört att nån bebis inte kommit ut och stannat kvar i 2 år eller nåt, typ som en elefantunge!!!



    Kramis bananis!!!

    2009-09-29 | 09:18:59
  • Maria säger:

    verka inte bli en 3500kg iaf..något större..Men hela tiden sagt o tror fortfarande att de en liten gosse..Får väl se..spela kvitta egentligen..Ett friskt barn e ju huvudsaken o att allt går bra...Kram o tanke

    2009-09-29 | 21:10:15

Kommentera inlägget här: