Mitt I Livet...

Blodflödeskoll i vecka 35+2...

Kategori: Nio månaders längtan

Ja...
Hur ska jag börja??
Alla mina tankar och funderingar efter dagens beslut fick mig i tårar nu ikväll när jag hade Filip i famnen undertiden han drack sin välling.

Jag kom in 10.55 till Ann och det första hon sa var:
"- Oj... har inte du blivit förlöst än? Jag var tvungen att kolla i ultraljudsjournalen om du skulle hit idag eller inte!"
Jag sa att jag hade gärna haft en liten bebis utanför magen nu, för det är så jäkla tungt och jobbigt.
Speciellt när jag måste lyfta lillkillen.
Hon sa att hon såg på mig att jag var trött och hade verkligen behövt föda vilken dag som helst.

Flödesmätningen såg bra ut och den låg på ungefär samma som förra veckan så nu skulle jag komma dit igen om två veckor, den 31:e.
Innan de släppte mig ville de köra ett ctg.
Men jag fick vänta och vänta och vänta...
Läkaren kom och sa att han ville prata med mig nu, för sen visste han inte när han hade tid.
Han sa att jag var i vecka 35+2 idag och att alla proverna såg bra ut, och frågade vilken datum jag var planerad till att bli igångsatt.
Sen fortsatte han:
"- Men... eftersom vi inte vet om hon har blodbrist eller inte när hon kommit ut, så vill vi att du föder här i Lund!!!!"

Då blev jag helt stum.
Jag visste inte vad jag skulle säga.
Tjugotalet tankar flög runt i skallen som en virvelvind.
Jag kände mig snurrig. 
Föda i Lund???
Här nere?
Jag känner ju inte till en enda på förlossningen här.
Allting som jag känt mig trygg till på CSK, försvann i ett svart hål.

Jag frågade om min syster fick vara med undertiden som stöd, (om hon nu vill åka hit) eftersom mannen har blodfobi och känner att han också kan behöva hennes stöd.
Han sa att det är självklart att jag får ta med precis vem jag vill.
De personerna fungerar ju som en sk Doula
Sen sa han att vi skulle skriva in det datumet som vi hade bestämt på CSK, för igångsättning - om det nu inte sätter igång tidigare av sig själv.
Jag fick fortsätta vänta på ett ledigt rum till ctg:et. 
  
Jag satt och väntade på vad jag trodde de sa - ett ledigt rum, i nästan en hel timme, sen tittade jag ut bort mot de rummen de brukar köra ctg i och där var en skylt med "LEDIGT" på.
Då gick jag ut och frågade om det verkligen inte fanns ett enda ledigt rum än för mig, för jag ser två rum med "ledigt" på.
En jävla stöddig surkärring kom fram till mig och sa:
"- Eh jooo... är det du som är Jennie?"
"-Ja och jag har väntat snart en hel timme på att få göra ett ctg!"
"-Ja det kan inte vi hjälpa, vi har inte blivit tillsagda att du skulle in på ett sånt. Men du kan komma med här. Har du lämnat urinprov och tagit blodtryck? Har du dina papper så jag kan se dina uppgifter?"
"-
Jag ska bara få ett ctg nu för jag var på mvc igår och kollade det, sen har jag bara de papperna som finns i min pärm!"
Jag svarade lika surt och tvärt som hon gjorde mot mig för det var fan inte mitt fel att dom inte blivit informerade tidigare. Konstigt ändå, för pärmen med mina papper låg ju där inne på deras rum...
Fidde och barnen hade varit ute och gått hela tiden jag var där uppe och nu började sms:en ramla in med frågorna:
Hur går det?
Vad händer?
Har du kommit in än?
Bla blabla bla...
Jag frågade surkärringen hur länge jag skulle sitta med ctg:et.
Samma ignorerande tonläte:
"- Ja det vet inte jag! 10, 20 eller 30 minuter...det beror på hur resultatet på remsan ser ut!"
35 minuter satt jag med det och sen fick jag frågan om vad jag skulle göra därefter.
Hur fan skulle jag veta det???
 
 
"- Nähäää... då får vi söka läkaren så får väl han kolla på det och säga vad han tycker. Du kan sätta dig där ute och vänta på honom.
Jag tänkte att klockan var redan mycket och Fidde o barnen satt där nere.
Min irritation växte över att bara höra "vänta här, vänta där, vänta här" hela tiden och med mina gravidhormoner sa jag precis vad jag tyckte till surkärringen.
"- Hur lång tid tar det innan han kommer då? Jag pallar inte vänta hur länge som helst till. Jag har snart varit här i tre timmar och jag är skithungrig. Han kan väl kolla på den remsan och sen ringa till min mobil och säga svaren!"
Nä se DET gick inte.

Läkaren kom efter 10 minuter och sa att ctg:et såg bra ut och sen när klockan var 14.10 - fick jag äntligen gå!!!!!!

Kommentarer

  • Josefine säger:

    När ska dom sätta igång dig??

    Har du fått ett datum??

    Kram

    2010-08-20 | 08:35:01
    Bloggadress: http://ericeliasemma.blogg.se/
  • Görel säger:

    Du har då verkligen ett heltidsjobb med din graviditet! Tur att det betalar sig väl.....

    2010-08-20 | 09:09:01
  • Maria säger:

    Vilken tuff dag:( Blir så arg när ja läser att de e så snäsiga o nonchalanta-kan väl visa lite medmänsklighet o omtanke...Kram tanke

    2010-08-20 | 10:06:33

Kommentera inlägget här: