Mitt I Livet...

Blodflödeskoll vecka 33+0...

Kategori: Nio månaders längtan

Ja idag blev jag lite nervös kan man säga...
När jag träffade Ann som brukar göra mätningen, berättade jag att jag varit på uppskattningsvikt och att hon låg runt 1.8 kilosklassen nu.
Haha.
Det trodde inte Ann heller på.
Jag sa även att jag varit inne akut på förlossningen för nån dag sen eftersom jag tyckte att det var låga fosterrörelser.
Hon sa att hon skulle kolla fosterljuden allra först innan hon gjorde nåt annat.
Det slog på bra så hon var inte orolig.
Sen började hon med flödesmätningen.
Denna gången tyckte jag att det gick ovanligt fort att mäta flödet och att hon låg så stilla hela tiden, eller för det mesta, för annars brukar det ta ca 15 minuter innan hon ens kan göra den första mätningen.
Men nu hade hon redan hunnit med tre stycken...
Jag fick gå ut i väntrummet så Ann kunde räkna på vad resultatet blev.
När hon kom tillbaka, sa hon att när hon hade ringt och berättat allt för doktorn, så ville han ta ett CTG meddetsamma eftersom hon legat stilla ovanligt mycket idag.
CTG:et kopplades på och Fidde gick upp med barnen som varit ute undertiden och satte sig hos mig i rummet och frågade hur allt låg till.
Barnmorskan sa att om inte CTG:et såg bra ut och om hon inte visade tillräckligt många fosterrörelser, så skulle jag bli inlagd IDAG!!!!!
Snacka om att jag blev nervös då.
Inlagd i vecka 33...
Ojojoj vad det forsade med tankar just då.
Jag frågade vad som hände såifall.
Jag skulle bli inlagd, få kört en massa CTG, och om inte det visade ett bra resultat blir jag igångsatt, och om hon nu föddes och visade tecken på lågt blodvärde så görs en blodtransfusion och sen kommer hon stanna på neonatal i några veckor tills de anser att hon kan åka hem...

Jag fick sitta i en fåtölj i 35 minuter och när doktorn kom in igen så sa han att det såg bra ut och jag behövdes inte läggas in idag.
Tjoohooo!!!
Men nästa vecka ska en mätning till göras för att vara riktigt säker nu innan jag är för långt gången.
Om man har en sån här IMMUNISERING som jag har, Anti Kell, går det inte att göra såna precisa mätningar efter vecka 35.
Till skillnad från de som INTE är immuniserade.
De kan göra såna några veckor till efter vecka 36...

Jag fick frågan VAR jag ville föda.
I stan på CSK eller i Lund.
Jag sa att självklart vill jag ju föda i Lund - om hon nu inte skulle må bra och visa tecken på att nåt inte stämmer, och blir inlagd tidigare - vilket blir liiiite jobbigt för resten av familjen att köra 20 mil om dagen....
För om jag nu föder i Lund och hon skulle behöva en blodtransfusion meddetsamma eller inom några timmar, så tycker jag att det är bättre att vi redan är i Lund såifall och eftersom de har sån megakoll på mig nu.
MEN...
Om det nu inte skulle visa några avvikelser nästa vecka, så vill jag försöka gå så långt som möjligt innan jag ska bli igångsatt, och då vill jag såklart föda inne på CSK. 
Jag "känner" ju ändå till vissa av barnmorskorna där sen i fjol ju... 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: