Mitt I Livet...

Oväntat besök...

Kategori: Livet från hjärtat...

När jag o Hanna var i datarummet, hörde vi en smäll någonstans i huset.
Jag trodde att någon kastat en hård snöboll på ett fönster eller nåt.
Vi gick in i tv-rummet och fram mot vädringsdörren, och då såg jag på bordet...
Det satt en stor ROVFÅGEL där!!!!!
Det var nog en ormvråk tror jag.
Den hade flugit in i fönsterrutan och antagligen fått en hjärnskakning för den satt helt stilla.
Jag hämtade kameran och fotograferade miraklet.
(Bilderna blev lite suddiga i all hast...)



Den var så söt när den vände på huvudet och vi såg ögonen som tittade på oss.
Eftersom man är skyldig att anmäla att en sån stor fågel skadats, ringde jag 112 och frågade efter numret till Föreningen för viltskadade djur, men fick numret till polisen istället.
De gav mig ett annat nummer jag skulle ringa till.
En kille i Bromölla svarade och jag sa som det låg till.
Han frågade en massa om hur den såg ut och jag sa att jag trodde det var en ormvråk.
Han ville att jag skulle försöka fånga den - med en handduk och lägga ner den i en kartong eller nåt som den kunde ligga i undertiden de hämtade den. Men jag hade ingen sån tillräckligt stor kartong och gick ut i garaget och hittade Hannas gamla svarta leksakslåda som var djup och den kunde ju passa. Undertiden jag hade killen i luren, ringde han ytterligare en tjej, men som bodde i Vä och det var närmare för henne att hämta den och jag skulle ringa henne och beskriva vägen.
Först skulle jag försöka fånga den.
Men när jag klev ut genom dörren och hade badlakanet i beredskap - flög den iväg, och satte sig på vårt skjultak. Där satt den ett bra tag medan jag ringde tjejen och sa att den klarade nog sig ganska bra för den flög just iväg. Hon ville att vi skulle ha koll på den och höra av mig om den ramlade ner eller nåt annat.
Jag såg att vingen hängde ner på ett konstigt sätt och tänkte först att den måste vara bruten.
Men om den hade varit det så hade den säkert inte kunnat flyga...
Då plötsligt flög den iväg igen, och satte sig vingligt i grannens lilla grantopp.
Jag hann sätta ner Filip i babysittern men det var inte mer än det, då hade den antingen hunnit flyga iväg igen - eller så hade den ramlat ner.
Hanna stannade inne med Filip medan jag gick in till grannen och frågade om jag fick se om fågeln låg nedanför deras gran för då skulle tjejen jag pratat med innan komma o hämta den. Grannen följde med ut och gick närmade sig granen och spanande försiktigt. Man visste ju inte om den låg där och plötsligt fick för sig att flyga iväg, och stod vi i vägen - så stod vi i vägen...
Men den syntes inte till någonstans, så vi antog att den kvicknat till och klarat av att flyga igen.

Om man kollar på en bild med en Ormvråk på Google så ser man att det var en sån...

Ormvråk på latin = BUTEO BUTEO
Ormvråk - Buteo buteo

Kommentarer

  • Maria säger:

    Vilket äventyr:) Ja hade aldrig vågat försöka fånga den omden nu ej flugit iväg..Happy ending iaf:) kram

    2010-02-22 | 20:46:05

Kommentera inlägget här: