Mitt I Livet...

Nu är vår prins döpt och har fått sina namn!!!

Kategori: Livet från hjärtat...

I morse väckte jag Filip kl 6.20 o gav han mat.
Hoppades på att han skulle äta upp allt, men icke.
Han somnade igen och jag tyckte inte det var speciellt lönt att lägga mig o sova en halvtimme till innan alarmet satte igång, så jag gick upp, tog några ögonskuggor som gick i ton med mina kläder, sminkade mig och sen fortsatte jag med håret. Tänkte först ta skum i håret men ångrade mig och plattade det istället för en liten omväxlings skull. Hanna vaknade och kallade på Fidde, men han sov så jag gick upp o hämtade henne. Hon la sig först en stund hos Fidde, men märkte att jag var uppe och frågade lite yrvaket med ögonen halvkisandes:
"- Har du ögonskugga på dig mamma? Åh vilka fina färger... det glittrar ju!!! Kan inte du sminka mig med nu?"
Senare fick hon lite ögonskugga och kände sig så fin och var rädd att det skulle försvinna när hon tog på sig sina kläder så jag fick hjälpa henne på med tröjan över huvudet.
Vi åt frukost och kvart i nio med 45 min försening, gick Fidde upp, åt och gjorde sig klar.
Han la ut de tre smörgåstårtorna (som jag dessvärre glömde ta kort på, morr...) i bilen och allt annat vi skulle ta med.
Filip fick mat 09.20 och sen på med raggisarna, overallen, mössan och ut i bilen.

I församlingshemmet ställdes tårtorna fram på bordet och jag dekorerade det sista med svart rom på fisktårtan. Fidde fick köra hem och hämta snus, för det hade han glömt!!!
Rätt som det var stod pappa i dörren med Filips dopklänning och med hans namn på som mamma sytt dit med blå tråd. Det står 9 namn, där 4 är med rosa tråd (egentligen skulle det stå ett flicknamn till...) och 5 är med blå.

Kyrkklockorna började ringa och vi gick mot kyrkan.
Vi träffade några i släkten innanför dörren och sen gick vi för att hänga av oss kläderna och ta på Filip dopklänningen. Det var lättare sagt än gjort. Han började gallskrika och gillade inte det alls. Jag kände hur varm han blev och jag tyckte så synd om honom just då. Sen fick han nappen och tystnade undertiden vi gick.
Jag, Filip, Fidde, Hanna, Jossa o Eric satte oss i bänkraden längst fram medan de andra fyllde bänkarna bakom oss.  
Filip började bli trött och började gnälla så jag fick upp o gå med honom lite och då tystnade han, tittade på allt som lyste i taket och ögonen glänste av hans trötthet. Tillslut somnade han och jag satte mig i bänken. Han hann sova kanske 5 minuter tills det var dags att ställa oss borta vid dopfunten, så Jossa fick ta Filip. Då blev han ledsen igen och vi stoppade in räddaren i nöden - gnällproppen. Hanna var så stolt för att hon fick hjälpa Fidde med att hälla upp vattnet i skålen till Filip. Jag trodde att han skulle börja gråta, men det gjorde han inte utan var vaken och tittade nyfiket!
Där fick han sina namn: ASTON FILIP GABRIEL

Efter en stund somnade han i Jossas famn och blev allt tyngre o tyngre, så jag tog honom.
När de spelade "Tryggare Kan Ingen Vara" kom de jobbiga känslorna med minnet av Emmas begravning fram för Jossa som började gråta, och då blev jag också ledsen och la en förstående och en tröstande hand på hennes rygg. För jag visste. Jag visste vad hon tänkte och kände. Sorgen och saknade i ögonen gick inte att ta fel på. Samtidigt som den melodin är så fin vid ett dop, lika sorglig är den vid en begravning och det var ju klart att alla känslor trängde fram just då...
Men hon var så stark och fantastisk som klarade av och orkade med att hålla Filip undertiden.

JAG ÄLSKAR DIG SÅ MYCKET JOSSA!!!!
DU ÄR VÄRLDENS BÄSTA SYSTER!!!!
 


Vi hade delat av rummet i församlingshemmet så när barnen ätit färdigt och ville leka, så sprang de omkring i andra halvan och roade sig. Helt perfekt eftersom det fanns inte så mycket annars att göra för dom.
Paketerna till Filip öppnades och det innehöll:

  • En bok - Hannas kompis O + familj
  • Whiskeyflaska - Jossa + familj
  • Nalle + pengar - mamma o pappa
  • Bil-sparbössa i tenn - P, M o S
  • Tåg-sparbössa i tenn - Fiddes syster + familj
  • Piratmus-sparbössa i tenn - Fiddes kompis M och T
  • "Mina första mjölktänder" - min moster + familj
  • Gosedjur - Hannas kompis L + familj
  • Kort + pengar - mormor o morfar
  • Filt - mammas moster L + man J
  • Bestick och servis - min svärmor A + sambon R

* TACK ALLA, FÖR DE FINA PRESENTERNA TILL FILIP!!!!!
  

*TACK MAMMA FÖR DEN FINA DOPTÅRTAN DU GJORDE!!!
  TACK FÖR ALL HJÄLP I KÖKET!
  ÄLSKAR DIG O PAPPA SÅ MYCKET!!!





Alla tre tårtorna tog slut, utom en liten bit som vi tog hem till Fiddes glädje för då kan han ha en bit till middag på jobbet i morgon. Jag får väl ta en bit till lunch och Hanna får ha nåt annat, för hon "älskar inte det".
Filip var vaken den mesta tiden i församlingshemmet förutom en liten stund då han sov i bilstolen. Men det räckte inte och när vi hade städat, ställt bord o stolar på plats och skulle ta på Filip ytterkläderna var han övertrött och gallskrek, stackaren...
Så fort han var färdig och sattes fast i bilen - somnade han. Då var klockan strax efter halv fyra.
Han sov när jag klädde av han kläderna här hemma och sov som en stock i tre timmar.
Tre timmars fantastisk sömn utan att bli väckt!!!
Det måste varit skönt för honom.

Nu väntar sängen på mig och min rygg hade behövt sig en omgång massage.
Eller tre...ttio.

Kommentarer

  • Agneta säger:

    Tack för en trevlig dopdag... det gick ju bra...

    Ni hade gjort goda smörgåstårtor!

    Eric var modig som läste versen och din älskade syster var stark, som klarade ännu en "jobbig" situation...Kram, Älskar er så mycket...

    2010-01-11 | 06:55:32
    Bloggadress: http://ams.bloggagratis.se
  • Maria säger:

    Märkte oxå o förstod när vi skulle sjunga "Tryggare" i kyrkan...Kram o tanke till er båda..

    2010-01-11 | 10:21:19
  • Josefine säger:

    Ja det var ett fint dop!!

    Han är så charmig Filip :-)

    Kramkram Jossan

    2010-01-11 | 18:58:23
    Bloggadress: http://ericeliasemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här: