Mitt I Livet...

Ett inlägg från den 13 feb -08

Kategori: Livet från hjärtat...

Hanna hade tjatat om att få ta hem en kompis från dagis och jag visste att hon leker oftast med en flicka som heter Paula. Så jag och Paulas mamma bestämde att hon skulle följa med Hanna hem en stund på eftermiddagen.
Först ville de leka lite på lekplatsen, gunga och åka rutschkana.
Sen gick vi upp för Paula ville leka med Hannas leksaker.
Hanna hade sagt till mig innan under dagen vad Paula INTE fick leka med.
Jag tyckte lite synd om Paula för det var inte mycket som Hanna sa som gick bra...
Ingen knall precis!!! 
  
Det första Paula såg var Hannas Scooter!!!
Ojojoj, DEN fick hon absoluuuuut inte ha såklart.
Hanna blev ledsen. 
  
Sen lev hon arg och skällde på Paula.
Jag talade om för Hanna att:
"-Det är DIN scooter, men Paula tycker att det är så spännande med nya
saker och att då tyckte hon att din scooter var fin och ville PROVA den.
Hon kommer inte TA den från dig - hon bara provar den."
Jag kom med ett förslag om att de kunde leka doktor eller leka med kassaapparaten ett tag.  
Jag gick ut i köket och hann knappt börja skala potatis så hör jag Hanna gråter.
Åh vad är det NU då??? 
  
Går försiktigt in i tv-rummet och sneglar in i lekrummet.
Paula får visst inte vara kassabiträde...!
Hanna håller kassaapparaten STENHÅRT i famnen och tittar surt på Paula.
Hanna ser att jag tittar på henne och skäms nog lite, sen säger hon:
"-Paula får inte ha min kassaapparat!" 
   
Då måste jag ju in och försöka förklara IGEN för Hanna:
 "-Paula ska inte TA den, hon vill ju bara sitta i kassan och ta betalt av dig!"
Jag går in i köket igen och tar skalaren.
"-Frööken!" säger Paula och kommer in till mig.
Jag småler och tänker "fröken?"
  

Paula berättar varför Hanna är ledsen.
"-Jag inte leka docka!!!"
Hörde innan att Paula inte fick låna Hannas docka IDA.
Tog Paula i handen och gick in i lekrummet och pratade med Hanna och sa:
"-Hanna, om du inte låter Paula leka med det hon vill ,
då tycker hon kanske inte att det är roligt här hos dig ju...!!!"
Då säger Hanna:
"-Jamen hon får ju läsa en bok!" 
"-Men Paula måste få välja vad hon själv vill leka med eller hur?"
"-NEJ!!! Det får hon inte!!!"
  

Kändes inget lönt att fortsätta förklara.
"-Kan ni inte leka att ni är kockar och lagar mat till dockorna?"
Jo det gick hem!!!
Jag gick ut igen.

Snart hör jag Hanna skriker:
"-Nej Paula! Det är min mössa, den ska JAG ha och det förklädet!"
Båda två kommer ut till mig, Paula snäll och tyst med en förskräckt min i ansiktet.
Hanna hållandes kockmössan och förklädet hårt i famnen.
"-Jag åsså ha mössa!" säger Paula.
"-Hon får inte ha mitt!" säger Hanna.
  
Jag kommer på en snabb lösning till Paula.
Virar lite toapapper runt huvudet och säger till henne att nu har hon också en mössa.
  
"-Jag ha sån åsså!" och pekar på Hannas förkläde.
Vilken TUR att vi har ett förkläde till från MILDA!!!
På med det på Paula.
"-Så, in o lek med er nu och försök vara snälla!!!
"-Uuuääääää den ska JAG ha!" hör jag Hanna gnälla.
  
"-Vad är det NU då Hanna?"
"-Buhu, jag vill ha grytan Paula har!"
Jag går ut i köket och hämtar en liten gryta som Hanna får.
Tystnad!!!
Åh vad skönt...
  
Den tystnaden bröts nästan meddetsamma jag hann tänka skö....
Går in igen och fattar inte vad som är fel nu???
"-Buhuuu, jag vill ha den som Paula har!"
"-Varför då? Nu har ni ju varsin gryta!"
"-Hennes är STÖRRE!!!"
  
Åh hjälp mig!!!
Paula som tydligen är helt förskräckt av Hannas allt gnällande,
ger snällt Hanna den stora grytan och Hanna blir tyst.
Wow, de kan verkligen leka.
    
Efter typ tre hela minuter av total tystnad
funderar jag på om Hanna leker doktor i tältet...
"-Hanna, vad gör ni???"
Tystnad.
"-Hannaaa!"
Tystnad.
"-Vad leker ni med???"

"-INGET!"
Jag går raka vägen in till tältet och ser det jag misstänkte.
De leker doktor och har sakerna där man helst INTE ska ha sakerna...!
  
Paula går ut från tältet och vill inte leka doktor mer.
"-UUUuuuuuääääääääääääää!!!!!"
Hanna skriker.  
Jag frågar varför hon skriker så???
"-Buuuhuuu....jag VILL att Paula ska leka doktor med mig!!!"
"-Jamen om inte hon vill så kan inte du tvinga henne till det!"
"-UUäääää, Paaaaula....kom och lek doktor med mig!!!!"

Paula ser Hannas NYA DOCKVAGN!!!
Men det orkar jag inte skriva om...!
  

Går ut i köket IGEN.
En liten stund hör jag Hanna säga:
"-Paula, du får gärna prova min sparkcykel om du vill,
men du får inte den för den är MIN!!!"

WOW...
  
Det var det snällaste Hanna sa under tiden Paula var här!!!
Sen blev det mer och mer att hon FICK låna dockor,
grytor, kassaapparaten m.m...
Tiden gick och det blev dags för Paula att åka hem.

När hon åkt frågade jag Hanna om hon tyckte det var roligt
att ha en kompis hos sig:
"-Hon får inte komma hit fler gånger och leka med mina saker!!!"
   

Kommentarer


Kommentera inlägget här: