Mitt I Livet...

Mycket mat på spisen idag...

Kategori: Livet från hjärtat...

Morgonen började halvdålig när jag såg att regnet hängde i luften och jag insåg att vi inte skulle vara ute så mycket idag som de tidigare dagarna.
Hanna åkte bil till dagis och de skulle vara i Stackedala idag med skolbarnsgruppen, så det såg hon fram emot.
Ida o Filip somnade halv tio och vaknade båda två samtidigt en timme senare.
När Hanna var hemma igen började jag att putsa steken, skala och skiva morötter, klyfta äpple, dela vitlök, klyfta gul lök, och sen la jag allt i en stor gryta och täckte med vatten.
Jag hällde i viltfond, en köttbuljong och en kalvbuljong, ca 3 tsk libanesiska kryddor, 8 lagerblad, 15kryddpepparkorn, colloritsoya och 1,5 dl matlagningsgrädde.
Sen har det stått och småputtrat i 6 timmar tror jag, och nu ikväll när den svalnat och var så där lagom varm, smakade jag på den och den var såååå jäkla god ♥ !!!!!!!
Jag brukar tycka att mina grytor blir goda, men denna var för jävla smarrig alltså...
Egentligen tänkte jag först koka steken hel, men sen när jag skurit bort det mesta fettet så lossnade en liten bit och då delade jag hela steken i lagom grytbitar istället. 
Då tänkte jag göra kalops av rätten, men med andra kryddor i så blev det inte den vanliga "kalopssmaken" utan en mycket godare smak och där köttet var så mört att det föll isär på gaffeln.
Nästan så man skulle kunna bjuda på den en gång...

Sen i samma veva stekte jag små pannkakor till lunch till Hanna o Filip.
Hanna åt 6 st och Filip åt 3 st.
Jag nappade åt mig 2...
Det blev några över till i morgon som de kan ha till lunch - igen.
Ja de hade säkert kunnat ha pannkakor 4 dagar i veckan om de fått...

Efter allting plockats undan och det var rent o fint igen och barnen hade lekt en stund, så blev Ida trött och ville sova.
Kl 14.45 skulle vi till bvc med Filip och det var 45 min tills dess.
Så Ida fick sin välling, sen la jag henne i vagnen så hon fick somna där istället för i sin säng.
Hon hade bara vaknat igen om jag lyft upp henne och lagt över henne i vagnen när vi skulle gått.
Vi gick till bvc och Ida fortsatte sova där inne medan jag, Hanna o Filip var i väntrummet.
Filip skulle få sin 1½-årsspruta som är mot påssjuka, mässling och röda hund och sen på läkarbesök efteråt.
Jag fick lite smått panik i väntrummet när jag insåg - att jag GLÖMT FILIPS NAPP!!!!!!
Majgadd alltså, vad tänkte jag på?
Han skulle få en spruta och jag hade ingen napp att trösta honom med.
Shit, shit, shit!!!
Men som tur var fanns det en liten Ida i vagnen som hade en...
Jag tog nappen och gick in med Filip till Christina som hade sprutan färdigladdad.
Han satt i mitt knä och jag hade nappen felvänd i min mun för att distrahera honom på nappen istället för på vad Christina hade på hans ben.
Precis i "stick-sekunden" fick jag hans uppmärksamhet och han gnydde bara till när hon stack honom, och jag blev så glad och lättad över att jag slapp höra ett gallskrik...
Då vaknade Ida och jag fick ge tillbaka nappen till henne och Filip lekte en stund till i väntrummet.


Det blev en rätt sen mellis idag, kl 16, men så fick det bli.
Hallonkräm eller björnbärskräm hade de att välja på.
Båda två ville ha bägge smakerna.
Det blev en häftig färgkombination med den ljust rödrosa hallonkrämen i botten och sen den mörka björnbärskrämen i mitten.
Sen lyxade jag till det i deras tallrik med sån där sprutgrädde på flaska eftersom Filip var så duktig på bvc♥.
Filip åt upp grädden först och sen krämen, haha.
Jaja, man tar ju det som är godast först, och lite piffig mellis har de inte alltid...

Ikväll åt vi korvstroganoff med potatis, och jag tycker faktiskt att det är godare med potatis än ris till den rätten.
Vi kör med Uncle Bens ris och ibland kan jag längta efter det där kritvita och klibbiga Jasminriset som mamma alltid hade.
Så det får väl bli sånt nästa gång!!!!!

Feel My Love 2 All Of U ♥


 

Kommentarer

  • Malin säger:

    Vad duktig du är som lagar en massa mat.

    Jag hinner nästan äldrig göra gryta eftersom den enda gången jag är hemma en hel dag är på helgen!

    Ska försöka "härma " dig i helgen...

    Stor duktig kille ni har.

    Vår lille "plutt" väger 12 kilo....

    Men så sabla envis..

    Visar sitt rätta jag nu!

    Ha en skön fortsatt vecka och en härlig helg.

    Många kramar ifrån Malin

    2011-04-14 | 05:35:56
    Bloggadress: http://[email protected]
  • Jennie säger:

    Malin, det är så lätt att tillaga en stek för den sköter sig själv på spisen!!! Det enda man behöver göra är att förbereda alla tillbehören som ska vara i grytan, men det går på ett kick...

    Om man har en spis med 12 lägen, så låt det puttra på 6:an efter att man sett att det kokat upp.

    Om man inte tycker om för mjuka morötter så lägg i dom en timme innan grytan är klar!!!

    Hoppas du lyckas och att den blir god...



    Kram på dig.

    2011-04-14 | 09:48:01
    Bloggadress: http://smultronjennie.blogg.se/
  • Maria säger:

    Mmm den grytan låter helsmarrig..både du o Fidde e duktiga i köket...Skönt gick bra me sprutan..Kram

    2011-04-14 | 10:29:40
  • Josefine säger:

    Gott med mat!!

    På fredag när våra vänner kommer till oss ska jag göra den godaste grytan jag har smakat på länge nämnligen den indiska maträtten SAAG GHOST den är så jäkla smarrig....

    Maten vi ska ha på lördag hos mamma och pappa är ju också riktigt gott, hoppas hon gör en sån där riktigt GOD GRÄDDIG brunsås!!!!

    Kramismatis

    2011-04-15 | 09:48:31
    Bloggadress: http://ericeliasemma.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Maria, jag tycker det är jätteskönt att Fidde kan laga mat, det betyder så mycket för mig som alltid står vid spisen annars. Det blir två dagars avkoppling...

    Ha en trevlig helg, kram!!!



    Jossa, den rätten kommer inte jag ihåg...

    När mamma sa att det skulle bli kalkon så sa jag "- IGEN???" hahahaha... men efteråt så ÄR det så gott och det blir väl nästan en påsktraddis att ha det nu!!!

    Kramispådajjis.

    2011-04-15 | 20:01:56
    Bloggadress: http://smultronjennie.blogg.se/

Kommentera inlägget här: