Mitt I Livet...

Jul / luciafest med skolan!!!!

Kategori: Hanna

Igår var det äntligen dags för Hannas klass och parallellklassen att ha jul/luciafest på skolan.
Hanna skulle vara tärna och hon fick testa allt så det såg bra ut.
Mamma (o pappa) skulle egentligen passat Ida o Filip medan jag o Fidde var i skolan, men mamma ringde o sa att hon hade fått streptokocker, små röda hudutslag som blödde...
Hon hade varit på vc och fått reda på vad det kunde vara, så hon ville inte åka hit om det nu kunde vara smittsamt.
Jag ringde till Anitha o Rune och frågade om de kunde komma hit o vara barnvakt, och det kunde de!!!

Maten stod på spisen, stek o potatis, och jag kan säga att jag hällde bara i ett antal olika krydderier EN gång - och det smakade kanongott på en gång!!!!
Det händer typ aldrig annars.

När Fidde kom hem berättade jag vad han skulle ta med och allt stod på en lapp!!!
Sen blev jag hämtad 17.15 av min kära vän Therese för vi och några klassföräldrar till, plus fröknarna skulle förbereda i matsalen.
Föräldrar o syskon började välla in en halvtimme senare och när alla hade kommit och det var tid för luciatåget, spelade en tjej på pianot som inledning och sen såg och hörde vi barnen sjunga "-Sankta Luci-i-ia.."

De sjöng ett tiotal luciasånger och de var såå otroligt duktiga och framför allt SÖTA, alla lucior, tärnor, tomtar, pepparkaksgubbar o gummor...



Det tillhör tycker jag att det alltid finns någon som sticker ut och "showar" lite undertiden, och det hände ju såklart här med.
En kille sa lite roliga meningar efter de sjungit klart en sång och det småskrattades i den annars rätt tysta matsalen.

Efter de tågat ut igen var det dags för fika.
Lussekatt o pepparkaka stod på menyn och dricka fick man ha med sig själv.

Jag hade fixat så att det skulle komma en TOMTE och dela ut godispåsar till alla 94 barnen!!!
Det var så häftigt att se alla barnens ansikte när jag släckte ner och sa lite högt:
"- Vem är det som kommer där ute?" och så pekade jag mot fönsterna där tomten skulle gå förbi.
De flesta barnen rusade dit o kollade och sa att det var kanske tomten...
Jag gick bort till dörren där tomten stod o väntade och skrek barnen:
"-TITTA DET ÄR TOMTEN!!!!!!!"
Barnen ställde sig i en lång kö och väntade på att få en godispåse.
Tomten berättade för mig att han tyckte det var SÅÅÅ roligt att höra hur barnen kom fram och pratade med honom och diskuterade olika saker.

Fidde o Hanna körde hem och det gjorde de flesta föräldrarna med syskon o barn med.
Klassföräldrar o fröknar stannade kvar för att städa och lämna matsalen i gott skick.
Sen åkte jag hem med Therese igen.

Hanna öppnade dörren för mig och sa att Ida o Filip hade somnat.
Filip var i sin säng och Ida hade somnat hos Anitha!!!!!
Vi kollade på sista avsnittet på "Bonde söker fru" och så fikade vi med mina nybakade lussebullar sen morgonen!!!!!




Kommentarer

  • Agneta säger:

    Det blev ju en lyckad Fest!!! ( synd att jag inte kunde vara hos Filip och Ida...) Kram älskar er...

    2011-12-08 | 13:59:21
    Bloggadress: http://www.ams.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här: