Mitt I Livet...

Roligt bakande!!!!

Kategori: Livet från hjärtat...

Igår innan barnen skulle till dagis o skola, slängde jag o Hanna ihop en lussebullsdeg så den kunde jäsa undertiden jag var iväg.


När jag var klar med katterna på plåten, penslat dom och skulle ta fram russinen, såg jag att jag hade glömt att köpa russin!!!!
Vad är en lussekatt utan russin???
Men ingen panik för det.
Jag strödde på lite pärlsocker istället och på de 8 sista rev jag även lite vit choklad.
Och DET var inte alls äckligt, haha!!!!!


Jag stoppade ner varsin lussebulle till de trevliga fröknarna på Ida o Filips avdelning på dagis, och de blev väldigt tacksamma över en nybakad fika!!!


Sen försökte jag mig på ett godispyntat pepparkakshus, haha.
Oh my god säger jag bara...
Eftersom jag inte gillar att använda skitet smält socker, som egentligen är det mest hållbara byggnadsmaterialet till en sån här konstruktion så hatar jag det bara för att det sitter fast i grytan.
Det SITTER VERKLIGEN FAST I GRYTAN!!!!!!
Så jag gav mig på en kristyr och stagade upp delarna med folie...


Taket kom på och godiset... och när godiset tog slut så ja, en bild säger mer... haha!!!


Tio sekunder efter jag tog detta kortet - rasade huset, hahahahaha...

En risgröt hann jag också med innan barnen skulle hämtas.
Det är så lätt att göra gröten i micron eftersom man slipper stå vid spisen o röra hela tiden.


Bra att ha till mellis tänkte jag.
Hanna vägrade smaka.
Filip vägrade smaka.
Ida vägrade smaka.
WTF????
Jag åt den själv!!!
När skålen var tom kom Ida o ville smaka.
Jag hade ju mer i den andra skålen och när hon väl smakat - ville hon ha mer!!!
Då kom Filip med och ville smaka.
Jag hade inte värmt gröten så de åt den kall.
Hahaha... det såg så roligt ut när Filip tuggade gröten med öppen mun, som att han tyckte konsistensen var konstig!!!!

TORSDAG!!!!

Idag slängde jag ihop en smet till julgodiset Vit Chokladfudge med tranbär o valnötter!!!
Socker, smör, sirap o grädde fick koka till 113 grader.
Sen vispade jag smeten i ca 5 minuter.
Hällde i finhackad vit choklad, tranbär och hackade valnötter.


Allt blandades och breddes ut i en form och ställdes in i kylen.


Så sött, så gott, så sött!!!!!

Kommentarer

  • Malin säger:

    Åh vad mycket gott du har gjort..Din Gröt så ju hur smaskig ut som helst..Precis så vill jag ha min gröt!!

    Önskar dig och din familj en mysig helg och en mysig tredje advent!!!

    Kram ifrån din ständiga bloggläsare!!!

    2011-12-09 | 05:14:45
    Bloggadress: http://[email protected]

Kommentera inlägget här: