Mitt I Livet...

Dag 11. Mina släktingar...

Kategori: Livet från hjärtat...

Ja här behöver jag ju inte beskriva varken mamma eller pappa speciellt mycket mer eftersom jag redan gjort det i tidigare inlägg.
Men det som kan tilläggas på min älskade MAMMA ♥, är att hon inte ser ut till att fylla 59 år i år...
Ser man till utseendet och hur hon klär sig så skulle hon inte varit en dag över 45 enligt mig!!!!
Visst har jag en snygg och fräsch mamma???


Det som kan sägas mer om min älskade PAPPA ♥ är att han var med om en Mitralisklaff-reperation -01 nere i Lund.
Innan operationen orkade han knappt tömma diskmaskinen innan han behövde sätta sig ner och vila.
Men efteråt blev han som en ny människa.
Ärret syns knappt, precis som han ville, det syns bara ett ljust och svagt streck där och vet man inte om det så ser man inte det...
Det är så skönt att alla hans barnbarn har sin älskade och härliga morfar kvar, och vi hoppas de får ha det i många, många år till!!!!!



Sen har vi ju min älskade och fantastiska SYSTER Josefine, som jag kallar för JOSSA och har alltid gjort det så länge jag kan minnas.
Jag har ju skrivit om henne också innan, så det blir inte mycket att tillägga här heller.
Hon är tre år yngre än mig och är född på underbara sommaren...


När hon var liten så ÄLSKADE hon att leka med dockor.
INGEN
annan fick varken röra eller ens andas på dom.
Bara Jossa.
Hon hade döpt alla dockorna och en av de hette Joakim, sen kommer jag inte ihåg de andra, Linnea tror jag att det var en som hette med....
 
Sen en annan sak var när hon skulle lägga sig, så skulle pappa bädda så hårt som det bara gick, så hon låg som i ett korvaskinn.
Varje kväll låg jag i mitt rum intill och hörde henne säga:
"- Hårdare... bädda hårdare där, det är ju öppet där!!!"

En gång hade vi spelat kortspel i flera timmar, tror det var "500", och sen på kvällen eller natten gick hon i sömne och mamma följde med henne in till mig och då sa hon:
"- Jag skulle bara ge dig dessa korten!" och så sträckte hon fram händerna till mig, som fattade noll, hahahaha!!!!

Jossa var tärna på vårt bröllop och sjöng "From This Moment" av Shania Twain till oss.


Mina SYSTERSÖNER ERIC ♥ 10 år och ELIAS ♥ snart 8 år, är två syskon som är helt olika varandra.

Eric är lockigt ljushårig med blåa ögon med lite grönt inslag, håller på Liverpool och gillar MICHAEL JACKSON!!!
 
Elias har mörkbrunt hår och mörkblåa ögon.
Han har också Liverpool som favvolag.

De gillar StarWars, Bakugan, Warcraft, Playmo, WII, Nintendo DS och ÄLSKAR ATT SPELA FOTBOLL!!!!!!
(Några år gamla kort)




Sen har jag min för evigt älskade och saknade SYSTERDOTTER EMMA ♥ som sorgligt nog inte finns hos oss här på jorden, men hon är alltid med oss i våra hjärtan.
Hon är himlens vackraste ängel...
Till sommaren skulle hon blivit 3 år.
Lilla hjärtat...♥
Jag var med när hon föddes och höll henne i min famn, fotograferade henne i alla vinklar så mycket jag kunde för att minnas henne när som helst precis som om att det var igår, grät och önskade att allt bara skulle vara en hemsk och ofattbar mardröm och att hon skulle öppna sina ögon och ta ett andetag, men den önskan förblev en önskan, som aldrig slog in...


Min MORMOR ♥ heter Gunnel och fyller 78 år i år.
Hon har jobbat på Expresso Stadsbud, och på Televerket.
Folktandvården var hon kanslist i 28 år.
Hon fick min mamma när hon var 19 år.

När jag var liten bodde mormor och morfar i eget hus i Viby och jag tyckte det var så mysigt att komma hem till de och vara nere i deras källare när de hade tänt en brasa.
Jag kommer ihåg att vi alltid åt röda äpplen, spelade kort och åt glass.
Mormor åt alltid upp hela äpplet med kärnor och allt, fast inte pinnen såklart!!!

Min MORFAR ♥ heter BÖRJE och han fyller 80 år i september.
Han har jobbat på Parkförvaltningen i 43 år, och så har han varit en aktiv cyklist i många år.
Han är gift med min mormor sen 59 år tillbaka, och när de bodde i huset hade de en blåvit undulat som hette PINI och var som en papegoja.
Han sa nog upp emot 50 ord och ett antal meningar.
Morfar ÄLSKADE GLASS och har jag inte fel, så åt han det varje kväll!!!

När de inte orkade med det stora huset längre, sålde de det och flyttade till en lägenhet i stan.
Men de saknade att kunna gå ut i trädgården och pula i rabatter och pyssla om blommor, så de sålde även den lägenheten, flyttade tillbaka till deras kära Viby och nu bor de i en marklägenhet med en jättefin tomt och som alltid har de Vibys finaste trädgård!!!
Förr åkte de till Italien varje år, sen blev de lite mer vågliga och följde med mamma o pappa till olika länder.
Boule har varit ett av deras intressen, annars har de varit ute och gått en mil om dagen.
Men nu tar de det lilla lugna och lever sina pensionärsliv som pensionärer gör...

Bild tagen i jan -11


Min MOSTER CHRISTINA fyller 51 år i år och är 8 år yngre än mamma.
Hon jobbar på en förskola i Fjälkinge.
Älskar spinning och har spinnat i mååååånga år.
Hennes man MATS är 56 år och han har jobbat på LM ERICSSON.
De bor i ett hus i Fjälkinge och har tre barn.
JOAKIM som fyller 26 i år. NIKLAS fyller 24 år och ISABELL som ska fylla 19.

Här firar vi julafton eller nyår ihop hemma hos Jossa.
Joakim, Mats och Christina.


Jag hade inget kort på Niklas och Isabell där, så det får bli ett jättegammalt kort på Niklas då han kan vara 8 år kanske...


Här är ISABELL. Ålder vet jag inte.. 16 kanske?



Min mammas moster LENA har bott i Bromölla så länge jag minns, hon är som "mammas syster", hon har jobbat som florist i en blomsteraffär, varit sömmerska och senast tror jag att hon jobbade med utvecklingsstörda personer på Hemhult, men är nu en aktiv pensionär.
Nu på äldre dagar har hon en egen webaffär där hon säljer filtar, halskragar och annat hon tillverkar själv. 


Hon är gift med JOSIP och han har jobbat på Volvo i Olofström i X antal år.
Innan det var han på en mekanisk verkstad i Hanaskog.
De är ofta och campar i Halen med deras husvagn, eller så åker de utomlands, bla till Kroatien på semester...

Min farbror heter TOMMY och är 4 år äldre än pappa.
Han har jobbat som snickare först på Näsby industriområde, och sen inom vägverket i alla år överallt i södra Sverige. 
Han är gift med EWY och de har två barn ihop, CLAES o MARIA.
Ewy har alltid jobbat som distriktssköterska.
De har bott i Degeberga, i Brösarp, i Ystad, i Slätafly, och i Eksjö.  
Vi umgås inte så mycket tyvärr, så det sista minnet jag har från de är när jag o Maria, som är några år äldre än mig, var hemma i deras hus i Ystad (tror jag) och sminkade oss och tyckte vi var såååå snygga, haha!!!
Här är ett kort när Maria konfirmeras i Mariakyrkan!!!

(Här blev det nåt fel med texten som gjorde att jag inte kunde ta bort fetstilen...)

Min GULLEMORMOR, hon tyckte inte om att bli kallad gammelmormor för hon kände inte sig så gammal just då, hette SVEA och hon blev 90 år innan hon dog den 23:e april 1996, ett datum jag drömt om sen länge.
Gullemormor jobbade inom vården på gamla lasarettet där hon vakade.
Det jag kommer ihåg med henne är att jag älskade dricka kaffe hemma hos henne, eftersom jag alltid fick ta kaffegrädde i kaffet!!!
Så när jag sen flyttade hemifrån och drack kaffe och hade köpt kaffegrädde, smakade första klunken kaffe "gullemormor"...
Sen bjöd hon på mandelmusslor med hjortronsylt/jordgubbssylt, och så låg det alltid "Danska Bröstkarameller" i en ljusblå glasskål inne på soffbordet.
Precis innanför ytterdörren hade hon en slags "väggplinga" med strängar och en tråd där det hängde en träkula längst ner och den kulan flyttade jag på så  den spelade på de olika strängarna.
Men det var inte poppis hos henne och såklart gjorde jag det när hon inte var i närheten.
Hon hade även en gul undulat som hette LOTTA och den kunde också prata jättemycket, och hon blev så tam så hon lät den flyga fritt i lägenheten.
Men en dag hade hon glömt att stänga fönstret - o vips var lilla Lotta borta...
Gullemormor dog på ett ålderdomshem av lunginflammation och detta är det kortet jag har kvar innan hon blev sämre och tynade liksom bort.
Alla sa att hon blev så smal och mager, och så vill inte jag minnas min rultiga och kramgoa gullemormor...
 

Hon levde själv i många år efter det att min gullemorfar HOLGER som jobbade som kommunalarbetare, dog 87 år gammal 1978, när jag var två år. 



Min älskade FARMOR hette FRIDA och hon var nog den mest underbara farmodern man kunde ha♥.
Hon var så givmild, omtänksam, rar, härlig, bjöd alltid på sig själv och skrattade mer än gärna.
Hon jobbade som köksa och tjänsteflicka både i England hos rika familjer och här i Sverige.
Farmor reste mycket och ofta på egen hand eller med sin syster Inga-Lisa till Danmark och Tyskland, även till andra ställen.
Det jag kommer ihåg med farmor är att hon hade skitmycket godis i skafferiet, flera kartonger, lådor och askar.
Och varje gång vi var där tog hon alltid fram en vit keramikskål med hål i till mig o Jossa som var proppad med godis!!!
Hon lagade (nästan ett helt berg) med världens godaste våfflor, med vischyvatten i smeten som gör de luftigare.
Kokt höna i currysås med ris var en av favoriträtterna hon bjöd på.
Saltgurkor...♥
Alla spritflaskorna hon hade - men ALDRIG drack ur.
Vissa var så gamla att de torkat och korken var orörd.
Porslinsblomma var en växt som hon hade tur med.
Inne på toaletten hade hon såna där lila toadofter med nån gelé i som jag o syrran alltid pillade sönder...

När hon bodde på ett äldreboende nånstans som jag inte kommer ihåg var, kom det in en från personalen i dagrummet, tittar på de äldre, vänder och går ut igen och berättar för de andra vad hon nyss hade sett.
Alla i dagrummet satt och tittade på tv - med vita ihoprullade servetter i öronen.
De tyckte det var för högt ljud på teven så farmor hade suttit o rullar servetter till alla som ville ha, hahahahaaaaa!!!!!!

Hon var en pigg "krutkärring" och var aldrig sjuk.
När hon bodde på Almhaga och var 90 år, gick hon som aldrig förr en speciell dag.
Då gick hon fort som attan i korridoren med rollatorn susandes lika fort.
Sen satt hon upp på bönpallen och åkte motorcykel runt ålderdomshemmet med min killkompis som ägde motorcykeln, två varv!!!
Men sen hände det tråkiga år 2002...
Vi var på semesterresa i Dubai och då fick hon plötsligt lunginflammation - och följderna blev att hon dog.
Vi saknar vår älskade lilla goa farmor och hoppas hon har det bra där uppe hos de andra änglarna och tar hand om lilla EMMA.
De skuttar säkert omkring där på de mjuka bomullsaktiga molnen i fina blommiga klänningar och lockigt hår som flyger omkring...



Min FARFAR WALTER levde med farmor tills han dog 67 år gammal den 8:e april 1975 av hjärtinfarkt.
Han hade antagligen också alldeles för höga kolesterolvärden, som både pappa och nu jag ärvt, men det fanns ju ingen medicin mot det då.
De visste väl knappast vad det var...
Han jobbade också inom televerket och var ute och klättrade upp i stolpar och kopplade in televäxlar.

VILA I FRID -  VÅR ÄLSKADE SVEA, HOLGER, FRIDA, WALTER och EMMA så ses vi nån gång igen!!!!!


Kommentarer

  • Agneta säger:

    Hej tack för igår...

    Kul att läsa om släktingarna. Ett par faktafel har smugit in... Pappa gjorde en reparation av mitralisklaffen, inte en bypass. Sen är Tommy bara 4 år äldre än pappa.

    Ha det gott, kram älskar er.

    2011-02-07 | 18:49:09
    Bloggadress: http://www.ams.bloggagratis.se
  • Jennie säger:

    Okej jag raderade och ändrade nu så det står rätt!!!



    Kram och tack!!!

    2011-02-07 | 20:54:05
    Bloggadress: http://smultronjennie.blogg.se/
  • Malin säger:

    Åh vad mitt hjärta gråter när jag ser den lille bebben!!!

    Varför ska en lite bebis inte få leva...



    VILKET FIN INLÄGG,Jättefin släkt är ni!



    Kram KRAM

    2011-02-08 | 05:00:35
    Bloggadress: http://smurffyhr.blogspot.com
  • Görel säger:

    -Du är ju helt OTROLIG! Skriv en bok vetja! Det var roligt att läsa och jag läste ALLT! Jag fattar inte att en trebarnsmamma hinner skriva så mycket. Gör du det när barnen sover?? //Kram!

    2011-02-08 | 08:42:24
  • Josefine säger:

    Hehe, ja nu vet alla nästan allt om våra släktingar!!!!

    Då får jag också rätta lite, Eric har klarblåa ögon med lite, lite, ytterst lite grönt i.

    Elias har definitivt inte bruna ögon utan riktigt mörkblåa.

    Hmm, jo jag hade 4 dockor, den minsta hette Linneá den andra lilla hette Joakim och tvillingarna hette Tim och Tina!!

    Då behöver inte jag skriva om mina släktingar utan jag behöver ju bara kopiera och sen byta ut mig till dig och skriva om dig ju, perfekt, haha!!!!

    Kramis!!

    2011-02-08 | 08:56:28
    Bloggadress: http://ericeliasemma.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Malin Tack så mycket... Kram.



    Görel Visst gör jag det när de sover!!!!

    Tar kort på dagen och lägger in och fixar till på kvällarna. Ett långt inlägg med många kort - tar sina timmar!!!! Kram och TACK.



    Jossa När jag ser i Erics och Elias ögon så tycker jag mig se de färgerna... men det är väl kläderna som stärker ögonfärgen ibland, men jag ska ändra!!!

    Ja du kan ju rekommendera min sida här hahaha!!!

    Kramissläktis

    2011-02-08 | 16:29:41
    Bloggadress: http://smultronjennie.blogg.se/
  • Maria säger:

    Många fina kort..Tack för sist...Kram

    2011-02-08 | 20:28:28

Kommentera inlägget här: