Mitt I Livet...

Dag 24, Vad jag tycker är meningslöst...

Kategori: Livet från hjärtat...

Jag tycker det känns ganska meningslöst att SKOTTA, för när man väl är klar kommer det nog fan mer ändå.
Nåt annat är alla dessa MATPROGRAM som sänds varje dag, på nästan varje kanal, hur ofta som helst.
Vem orkar följa så många???
Ett fåtal hade väl inte gjort nåt, men när det närmar sig 20-25 st så börjar det kokta fläsket bli stekt...

Sen har vi det här med personer som inte kan säga vad de tycker, utan de säger en sak - men menar en annan och kan sen inte stå för det efteråt. Eller om man påpekar nåt man tycker känns fel tex med jobbet, dagis eller skolan, de säger ju att man alltid ska säga vad man tycker, och så verkar de vara såååå förstående och blablablabla. Men sen händer det inget. Hur meninglöst är inte det?

Att överhuvudtaget försöka prata/diskutera med barn och försöka få de förstå varför man inte låter de göra vissa saker - är ganska meningslöst det med.
Verkar det som.
För som ett exempel så frågar dottern mig om hon får låna sax, tejp, papper och vill ha en klipp o klistra-stund och det får hon.
Men jag säger att hon får själv plocka upp allt som hamnar på golvet och lägga saxen så inte Filip når den för då kan han skada sig på den.
Så långt är hon med och sätter igång med sitt projekt.
Sen när hon är klar - ligger saxen vidöppen ute på bordskanten, det ligger sönderklippta pappersbitar på golvet och en liten nyfiken kille har både saxen i handen och pappersbitar i munnen och är såååå lycklig för att han har kunnat nå saxen!!!!!
Samtalet med dottern för några minutrar sen känns väldigt mycket meningslösa då.
Viljan till hennes kreativitet finns det gott om, men den där viktiga samtalsstunden verkar ha lämnat örat så fort den nuddade trumhinnan... eller så kom det aldrig in så långt - det kom kanske bara in genom hålet i örsnibben!!!
Man kan inte föra vilka diskutioner som helst med barn - för att de är barn.
Men jag kan ju tycka att de måste ha en viss förmåga att ta in något när det handlar om faror - eftersom man tjatar om det så ofta.
Man kan ju undra om de bara hör det de själva VILL höra, eftersom de kommer på direkten om man öppnar skafferiet - men sitter kvar i soffan om man öppnar slaskskåpet...

Kommentarer

  • Agneta säger:

    Alldeles rätt...jag tror på den teorin att "barn hör det de vill höra". men meningslöst är det INTE, för budskapet lagras på hårddisken för att klickas fram senare i livet... Fast man önskar att det inte tog så lång tid. Allt det jag och pappa sa till dig, GÖR DU NOG NU ELLER HUR? hi hi hi...

    Kram älskar er.

    2011-02-15 | 17:51:32
    Bloggadress: http://www.ams.bloggagratis.se
  • Jennie säger:

    Mamma, jag har nog inte fötts med den rätta sortens hårddisk, för jag kommer inte ihåg så mycket av det Ni antagligen sa till mig att jag inte fick göra eller skulle göra!!!

    Eller så glömde Ni att förprogrammera minneskortet, för det är en annan sak som jag skulle behövt mer av, haha...



    Kram, älskar er!!

    2011-02-15 | 21:16:25
    Bloggadress: http://smultronjennie.blogg.se/

Kommentera inlägget här: