Mitt I Livet...

Dag 2, Mina föräldrar!!!

Kategori: Livet från hjärtat...

MAMMA...

Ett sånt underbart ord.
Min mamma är världens bästa mamma ♥.
Hon heter Ewa Agneta Elisabeth Martinsson Svensson och är född i september 1952.
Mamma är också storasyster precis som jag, till hennes 8 år yngre syster Christina.
Hon är utbildad förskolelärare men har haft en hel del olika jobb innan hennes karriär med barn började.
Bla var hon på nattjour på BB där de nyfödda låg i kuvös.
Ett tag jobbade hon på Gemlaboden, som låg i stan mitt över Domus, där det nu ligger en restaurang.
När jag och Jossa var små var hon hemma med oss ända tills vi flyttade till Rinkaby -86.
Då blev hon dagmamma och hade många barn hemma varje dag.
Dagmamma var hon i 12-13 år och sen ville hon jobba hemifrån och sökte en tjänst inom sin utbildning.
Fick jobb på Månsagården och där jobbar hon idag och STORTRIVS!!!!


PAPPA...

Också ett underbart ord.
Min älskade pappa heter Alf Eddie Stefan Svensson och är född 7:e april 1948.
Han är lillebror till sin bror Tommy och han är några år äldre, kommer inte ihåg hur många.
Pappa har alltid varit intresserad av att jobba med bilar och reservdelar så hans jobb är på Bilcentrum och där har han varit sen tonårsben...
Skriver som syrran: "Det pappa inte vet om bilar - behöver man inte veta"!!!!!
Pappa har en förmåga att vara bra på en del saker och lite mindre bra på andra saker, men så ska det ju vara, man kan inte vara bäst på allt här i livet.
Pappa ställer gärna upp för oss och säger inte ofta nej.
Han är en sån pappa som jag hoppas att alla andra hade haft.
När han väl har fått för sig att göra en sak, gör han det NOGA och väldigt ordentligt så det tar ju sin lilla tid, men hellre att själv blir nöjd med sitt jobb och lämnar det i toppskick efter sin perfektion - än att han inte bryr sig och gör det hafsigt och slafsigt så man själv får göra om det igen.
En älskad pappa med ett stort hjärta och som har en ibland torr - men en väldigt rolig humor, och som för det mesta piggar upp en tråkig dag.

De finns de som har föräldrar som inte lever längre.
Det finns de som har kvar sina föräldrar, men som inte lever tillsammans.
Jag har båda mina föräldrar kvar och de lever ihop i ett underbart och kärleksfullt hem.
De försöker resa två gånger om året och njuta av semestrarna till fullo.

Mamma o pappa träffades 1971 när hon var 19 och han var 23.
Tycke uppstod och den 26:e juli 1975 gifte de sig.
Det ena ledde till det andra och året efter föddes JAG!!!

Mamma & Pappa
har firat både Silverbröllop och Pärlbröllop och det bästa jag och min syster vet är att överraska de på sina stora dagar.
Tex på deras 20-åriga bröllopsdag blev de bjudna på restaurang Kimpo där de fick en trerätters-meny och fina Mercedesrosor.
Skjutsen dit fick de av en snäll granne.
Vår älskade nu avlidna farmor sen -02, hjälpte till och var med på ett litet hörn...
På deras Pärlbröllopsdag åkte vi ner till Åkessons på Österlen och firade de där.
Jag o syster hade gjort ett fint album till de med ett pålimmat pärlhalsband runt själva ramen.
 
Jag är så otroligt glad, tacksam och lyckligt lottad att dessa två fantastiskt underbara personer, valt ut mig till att ha de som mina föräldrar!!!
De ställer upp så ofta och så mycket de kan och vi har ett speciellt band tillsammans eftersom vi upplevt både roliga och spännande saker, och så har vi klarat oss genom extrema tragedier och det har vi gjort för att vi pratar ofta med varandra.
Vi P-R-A-T-A-R ofta.
Varje dag i telefon hörs vi av.
Ibland kan det bli över en timmes snack och vissa dagar bara de där tre viktiga minutrarna, att få höra varandras röster som alltid avslutas med de härligaste orden man kan höra:
JAG ÄLSKAR DIG.

Mamma och pappa är de bästa föräldrarna, de bästa svärföräldrarna till Fidde.
Hanna, Filip och Ida har fått den bästa mormodern och morfadern de nånsin kunde fått!!!!
Ni har en otroligt stor plats i våra hjärtan och vi älskar Er sååååå mycket!!!!!
Tack älskade mamma o pappa för att Ni är Ni...



Kommentarer

  • Josefine säger:

    Så fint skrivet!!

    Men vi var inte på Christinehofs slott vi var på ÅKESSONS på Österlen!!!!

    Kram

    2011-01-25 | 12:41:28
    Bloggadress: http://ericeliasemma.blogg.se/
  • Agneta säger:

    Nu har jag inte fler pappersnäsdukar... jag får ta toapapper!

    TACK älskade Jennie för dina tankar och för den underbara berättelsen om hur våra dagar varit och ÄR...

    FAMILJEN!!! Ja, FAMILJEN... med stort F... är VI!

    Martinsson-Svensson-Bondesson-Lagerqvist...listan ska bli lång, för ni måste föra traditionen vidare...

    PS. Den 27 februari firar pappa och jag 40 år!!!DS.

    Kram älskar er så mycket.

    2011-01-25 | 19:05:12
    Bloggadress: http://www.ams.bloggagratis.se
  • Jenny säger:

    Jättevackert skrivet!! Jag förstår att din mamma blir rörd!!! :)

    2011-01-27 | 09:17:33
    Bloggadress: http://fyrbentaochtvabenta.blogg.se/

Kommentera inlägget här: