Mitt I Livet...

Härliga och fantastiska Stackedala!!!!

Kategori: Livet från hjärtat...

Efter att Ida och Filip sovit middag körde vi till Stackedala för att komma ut o röra på oss lite.
Vi gick först en halvtimmes runda över vägen in i skogen och såg en Trädkrypare klättra upp i ett träd.
Sen gick vi över vägen igen och gick i uppförsbackar med både stora och små stenbumlingar.
Hanna fick hjälpa mig ibland och putta på vagnen, jag hade bara singelvagnen med mig så Filip fick gå hela tiden.
Och han gick med.
I hela 2,5 timmar gick den lille killen och tittade på pinnar, lyssnade på fåglarna, pekade på allt han såg, hittade en Karl Johansvamp, stannade och satte sig på huk och pillade lite i jorden...
Ida satt förnöjt i vagnen och studerade pinnar och löv som jag gett henne för att underhålla.
Vi hittade både smultron och HALLON som vi plockade och åt.
Det var en sån härlig syn att se Filip hitta ett knallrött hallon och då jag riktigt kunde se glädjen i hans fina ögon, att HAN har hittat nåt!!!

Jag visste inte vart vi skulle gå, så vi bara gick på olika stigar där jag kunde komma fram med vagnen.
Hanna sprang fram ibland o kollade om det var fina stigar eller om vi fick vända om.
Vi såg en pinne i marken med tre kvadrater, gul- röd- blå, och då kom vi in på ett spår som vi följde.
Tänkte att den markerade pinnen leder väl oss säkert fram till parkeringen...
Det gjorde den.
Men Hanna och Filip ville leka på "lekplatsen" innan vi körde hem.
De gungade lite och hängde i tre såna där järnrör på bredden.

Ida kröp på marken och hittade lite intressanta saker som bara en 10-månaders kan hitta...


Kan man smaka???


Vi körde hem och åt lite knäckebröd, yoghurt medan Ida o Filip fick i sig varsin burk barnmat för jag hade inget färdigt.
Vi skulle hämta Fidde efter han slutat jobba och sen ner till Maria Magdalena-marknaden.
Hanna fick ett par fina solbrillor, jag köpte tio bananer för en krona st, sen hittade jag mina älskade VATTENPÄRLOR att ha växterna i istället för i jord.
5 påsar blev det.
2 lila, 2 gula och en orange!!!!
Så här fint kan det bli om man har ett värmeljus i ett glas, lika högt som höjden med pärlor...

Lånad bild

Eller så här med olika färger...

Lånad bild

Vi köpte ett kilo inlagd sill till Rune som så gärna ville ha det när vi var på Kiviks marknad men vi hittade inte tillbaka till det då, så nu när jag såg att det fanns på M.M-marknaden slog vi till.
80 kr för ett kilo är väl inte dyrt???

Nu ikväll la jag Ida som inte ville somna meddetsamma, och Fidde la Filip - som somnade knall fall.
Till och med Hanna var så trött och somnade här i soffan redan halv åtta!!!!!!
Det tar på krafterna att gå 2,5 timmar i skogen i en doft av svamp och jord, höra ljudet av kvittrande fåglar och torra, krispiga pinnar, att få plocka solmogna hallon och smultron, och alla intryck som ögat upplever då man tror att man har hittat gula kantareller - men som bara är avfallna gula löv som solen skiner på så glittrande och intensivt...

En skogspromenad är underbart i kropp och själ för både barn och vuxna!!!!!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: