Mitt I Livet...

Idas kalas!!!

Kategori: Ida



På morgonen gick jag upp och gjorde färdigt Hannas väska o det hon skulle ha med sig till fotbollsmatchen som skulle hållas i Degeberga.
Hon fick åka dit med Jonas o Sabina eftersom jag o Fidde hade lite o stå i.

Fidde började med pastasalladen och i den hade vi:
Kyckling
Pastaskruvar
Bacon
Gurka
Tomat
Äpple
Fetaost
Physallis
Soltorkade tomater
Majs


Vid sidan om hade vi oliver och marinerade vitlökar om någon inte ville ha det i.
Bullar, smör, ost, öl, läsk o vischyvatten fanns också att tillgå.

Jag började med tårtan redan dagen innan och hade gjort en TOBLENONEMOUSSE som fick stå i kylen över natten.
Man låter 3 dl grädde värmas till graden precis innan det kokar och sen tar man bort kastrullen från plattan medan man man rör försiktigt ner 400 gram Toblerone i små bitar.
När det smält och svalnat ställs det in i kyl över natten.


Jag använde tre paket sockerkaksbottnar, för till denna tårtan skulle det vara fyra lager där första och tredje lagret skulle innehålla Tobleronemousse blandat med marängsmörkräm och i mitten skulle det vara mosade bär också blandat med marängsmörkräm.

Marängsmörkrämen gjorde jag så här:
4 äggvitor, saft från en hel citron, 400 gram smält margarin, och 3 dl socker.
Blanda äggvitor, strösocker och citronsaft i en rostfribunke.
Vispa marängen kraftigt över kokande vattenbad.
Marängen ska tjockna och sockerkristallerna ska ha smält.
Tag av marängen från värmen och vispa med hög hastighet (använd elvisp) tills den svalnat.
Detta skede tar åtminstone 10 minuter.
Tillsätt smöret i omgångar under långsam omrörning.

Dagen innan hade jag även gjort blommor och hjärtan i rosa, röd och gul sugarpaste.
Efter jag fyllt och spacklat tårtan täckte jag den med orange sugarpaste och klistrade på blommorna o hjärtanen med ätbart lim.
Överst satte jag två rosor (som jag köpt) som stöd till de två gula plakaten också i SP där jag även klistrat fast chokladbokstäver.

Så här blev tårtan!!!!



De som kom var min kusin vitamin ISABELL med pojkvän NILS...


Min moster Christina..


Min älskade mormor GUNNEL o morfar BÖRJE...


Älskade mamma AGNETA och pappa STEFAN...


Min finfina och älskade syster JOSSA med STEFAN, ERIC o ELIAS...


Min älskade svärmor ANITHA och hennes sambo RUNE...


Svärfar BENGT och hans fru MILDRED med hunden NALLE...


Ida fick fina presenter av gästerna och det var:
Ett pärlhalsband, 500 kr = mamma o pappa
Strumpbyxor, tunika o kofta = Jossa
Vit fåtölj, 100 kr = svärmor o Rune
200 kr = mormor o morfar
Barbiedocka = svärfar o Mildred
Kläder = Christina, Isabell o Nils

Idag kom barnens faster Lillan och kusinen Carolina och gav Ida paket.
Hon fick en söt leksakshund som Filip har en likadan, så nu slipper de kiva om Filips!!!!!

Visst är det kul med kalas!!!!!!!!!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här: